Studieinfo emne MEDK4200 2021 HØST
MEDK4200 Mediebruk og brukerinvolvering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Media Use and User Involvement
- Studieprogram
-
Masterstudium i medieutvikling / Masterstudium i medieutvikling, deltid
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Våre mediebruksmønstre er i dramatisk og rask endring. MEDK4200 Mediebruk og brukerinvolvering er et praktisk-teoretisk emne i metoder for å studere mediebruk og brukerinvolvering i et sammensatt medielandskap. Studenten får innsikt i resepsjonsstudier, medvirkningsstudier og deltakelsesstudier og skal ta i bruk nye metoder for å forstå og involvere en brukergruppe knyttet til et definert medium, en kampanje, eller eget prosjekt.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om metoder for studier av mediebruk i dagens hybride medielandskap, med vekt på fragmentering, digitalisering og opplevde fellesskap
- avanserte innsikter i resepsjonsteori og -studier, som publikums mediekritikk, mediemotstand, offentlig tilknytning og deltakelse
- innsikt i ulike teknikker og metoder i medieproduksjoners brukerinvolvering og målgruppeplanlegging, som for eksempel brukermedvirkende metoder med lokal tilpasning, brukermedvirkende metoder med fremtidsperspektiv, scenarieskriving og visualiseringsteknikker for involvering av brukere.
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre grundige og selvstendige analyser av mediebruk og resepsjon hos ulike publikum- og brukergrupper
- gjennomføre en brukerinvolverende prosess og ta valg mellom ulike brukerinvolveringsteknikker og -metoder for best å møte målgruppen, tilrettelegge prosessen og artikulere resultat.
Generell kompetanse
Studenten har
- inngående kjennskap til hvordan forholdet mellom produksjon og bruk av medieinnhold har utviklet seg
- erfaring med brukermedvirkende forskningsmetoder, som gir innsikt i mediebruk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktisk rettede gruppeoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er knyttet ett arbeidskrav til emnet. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal få erfaring med å planlegge en studie av mediebruk basert på teori om bruk av metoder og praktisk gjennomføring in situ:
- En prosjektskisse til en praktisk studie av mediebruk, inkludert teoretisk refleksjon basert på pensum (6-8 sider)
Arbeidskravet må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere arbeidskravet, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanensom gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell semesteroppgave i form av en praktisk studie av mediebruk, inkludert analyse av data samlet i studien. Semesteroppgaven bygger på arbeidskravet, som inngår i omarbeidet form som del av semesteroppgaven. Omfang: 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Den praktiske gjennomføringen av studien av mediebruk kan gjennomføres i gruppe.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.