Programplaner og emneplaner - Student
MEDK4200 Mediebruk og brukerinvolvering: Metodiske perspektiver Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Media use and user involvement: Methodological perspectives
- Studieprogram
-
Masterstudium i medieutviklingMasterstudium i medieutvikling, deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Våre mediebruksmønstre er i dramatisk og rask endring. MEDK4200 Mediebruk og brukerinvolvering er et praktisk-teoretisk emne i metoder for å studere mediebruk og brukerinvolvering i et sammensatt medielandskap. Studenten får innsikt i resepsjonsstudier, medvirkningsstudier og deltakelsesstudier og skal ta i bruk nye metoder for å forstå og involvere en brukergruppe knyttet til et definert medium, en kampanje, eller eget prosjekt.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om egen profesjon, profesjonsutøvelse og organiseringen av arbeidet
- har kunnskap om etiske teorier og begreper med relevans for barnevernets virksomhet
- har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for barnevernsfaglig arbeid
- har kunnskap om relevante digitale verktøy i barnevernsfaglig arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende etiske teorier og begreper på problemstillinger fra praksisfeltet
- kan anvende vitenskapsteoretiske teorier og begreper på problemstillinger fra praksisfeltet
- kan reflektere over og videreutvikle forståelsen av egen yrkesutøvelse
- kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet
- har innsikt i egen profesjonell dannelse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og veksler mellom forelesning, selvstudium, gruppearbeid, seminarundervisning og praksis.
Studenten skal i hovedsak følge praksisstedets arbeidsrutiner og arbeidstid, og skal gjennom praksisperioden ha studiedager. Studenten skal få ukentlig veiledning og oppfølging av praksisveileder. På praksissteder hvor det er flere studenter kan det veksles på individuell veiledning og veiledning i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Arbeidskrav 1: Ett individuelt skriftlig arbeidskrav
I arbeidskravet skal studenten redegjøre kort for tema fra praksis, med sikte på å få fram at temaet både rommer en (noen) kunnskapsmessig utfordring og en etisk utfordring. Deretter skal studenten skissere en vitenskapsteoretisk tilnærming og en tilnærming innen etikk, og kort begrunne hvorfor/hvordan studenten tror disse kan være relevante for utfordringene fra praksis. Omfanget skal være 2-3 sider.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 2: Tilstedeværelse i seminarundervisning
Det kreves 80 % nærvær i seminarundervisning (førpraksisseminar og praksisbearbeidende seminar - totalt 3 dager). Ved fravær over 20 % gis et alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse i seminarundervisningen er at studenten skal være mest mulig forberedt før oppstart av praksisperioden og kunne reflektere over sine læringsutbytter i praksis.
- Arbeidskrav 3: Praksis
Studenten skal gjennomføre en praksisperiode som går over ca. 9 uker. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisstedet. Godkjenning av praksis er regulert av praksisreglementet. Praksis er en sentral del av studiet og skal bidra til integrering av læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
- Arbeidskrav 4: INTERACT - INTER1100
Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent praksis må studenten også få godkjent skriftlig arbeidskrav og tilstedeværelse i seminarundervisning på nytt, siden arbeidskravene er knyttet til den spesifikke praksisplassen/ praksisperioden.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig semesteroppgave med et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. Dersom studenten ikke består på andre forsøk, må studenten skrive en ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.