Programplaner og emneplaner - Student
MEDK4000 Mediedesign, -produksjon og prosjektutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Media Design, Production and Project Development
- Studieprogram
-
Masterstudium i medieutviklingMasterstudium i medieutvikling, deltidEnkeltemner knyttet til masterstudium i journalistikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om nyanser ved det engelske språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
- har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
- har kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- har kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- har kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Læringsutbytte
Undervisningen i emne 1 gis i høstsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av skriftlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen klasse.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle arbeidskarvene nedenfor består av flere ledd (individuelle og i gruppe). Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Oppgave om ord- og begrepsinnlæring (del A: evaluering i gruppe av ordinnlæringsoppgaver, omlag 1000 ord; del B: utprøving av ordinnlæringsaktivitet i egen klasse og individuell refleksjon om ordlæringsstrategier, minimum 500 ord).
- Oppgave om litteratur eller andre relevante tekster og pedagogisk bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring (del A: utforming av en digital læringsressurs om relevante tekster i grupper eller par, samt en oppgavebeskrivelse for bruk i klasserommet; og del B: individuelt bidrag (minimum tre bidrag) til forumdiskusjon om tilnærming til litteratur og andre tekster knyttet til foreslått oppgave).
- Oppgave om grammatikk og skriving (del A: individuell grammatikkoppgave med 14 spørsmål; del B: gruppetekst på ca. 1000 ord inspirert av pensumtekst eller elevtekster).
- Oppgave om planlegging av eget utviklingsprosjekt (del A: skriftlig planleggingsdokument, omlag 700 ord; del B: kort refleksjonsnotat etter framlegg av planleggings-dokumentet i eget kollegium, minst 500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanens hoveddel.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er knyttet to arbeidskrav til emnet. Formålet med arbeidskravene er at studentene skal få erfaring med videreutvikling av ideer og prosjekter til medieproduksjoner, gjennom bruk av metoder og teori:
- Prosjektskisse på 800-1200 ord, dette kan være produksjonsplan, manusutkast, skisse eller prototype eller annen type forproduksjon
- Muntlig framlegg av prosjektskisse etter videreutvikling som tar i bruk kreative metoder.
Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved ikke godkjent framlegg av prosjektoppgave, kan studenten legge fram prosjektoppgaven på nytt, innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.
Prosjektskisse og muntlig framlegg kan arbeides med i gruppe, såfremt hvert medlem i gruppen har et eget ansvarsområde. Studenten oppfordres til å samarbeid med en arbeidslivsaktør om produksjonsoppgaven.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en semesteroppgave som er en videreutvikling av arbeidskravene. Semesteroppgaven leveres individuelt og inneholder en omarbeidet prosjektskisse/produksjonsplan samt et individuelt teoretisk refleksjonsnotat på 1200-1600 ord. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Arbeidet skal dokumentere studentens arbeidsprosess og bruk av teori og metode i utviklingen av prosjektet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter, A-F:
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.