EPN-V2

MECH4102 Advanced Materials Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Materials
Studieprogram
Master’s Programme in Mechanical Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course presents relevant topics on advanced materials, covering diverse types of materials based on their bonding structure and constituents. The course provides a solid understanding of the fundamental properties of materials that allow their functionality, namely electronic, magnetic, photonic, and thermal properties. Furthermore, the basics of corrosion and wear are covered, and an introduction to materials characterization. Finally, the course provides an overview of the factors that contribute to materials sustainability, and the application of smart materials in the development of sustainable technologies for energy transformation and storage.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått - ikke bestått

Læringsutbytte

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere emner og anvende vernepleierens arbeidsmodell i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning/gi beslutningstøtte. Studentene får erfaring med betydningen av flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid knyttet til sammensatte problemstillinger. Hovedfokus er deltagende observasjon, kartlegging og vurdering av behovet for endringsarbeid. Studentene skal delta på planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring, helse- og omsorgsarbeid. Målgruppen er personer med funksjonsnedsettelser og/eller sammensatte bistandsbehov.

Emnet VERPRA21 går over 12 uker og omfatter en seminardag på campus, samt en total arbeidsmengde i praksis på 10 uker (300 timer) brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner fordelt på de 12 ukene i emneperioden. Emnet går parallelt med VERB3200.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for hvordan tjenestestedet samarbeider med andre relevante tjenester/arenaer
  • kan gjøre rede for tjenestestedets rapporterings- og journalsystem
  • kan gjøre rede for ulike fagadministrative systemer
  • kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
  • kan beskrive tjenestestedets bruk av velferdsteknologi
  • kan gjøre rede for egen profesjonsrolle og hvordan flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid kan fremmes
  • kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende

Ferdighet

Studenten

  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
  • kan ivareta brukermedvirkning og anvende faglig kunnskap i beslutningsstøtte
  • kan anvende relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
  • kan utarbeide tiltaksbeskrivelse i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
  • kan anvende oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i opplærings- og omsorgstiltak som fremmer tjenestemottakerens selvstendighet i samarbeid med andre ansatte/profesjoner
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og i samarbeid med ansatte på tjenestestedet vurdere og eventuelt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
  • kan anvende relevante uttrykksformer for å formidle og dokumentere fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
  • kan vise ferdigheter som fremmer samarbeid med tjenestemottakere, kollegaer og andre impliserte parter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
  • kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis og undervisningsdag på campus forut for praksis.

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:

  • Obligatorisk tilstedeværelse
  • Læringsutbytter
  • Skikkethet

Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En muntlig presentasjon av et problemområde, individuelt / eller gruppe
  • 80 % tilstedeværelse i forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk

Eksamensprosjektet består av et praktisk arbeid med tilhørende skriftlig rapport. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Eksamenen kan være individuell eller i gruppe.

1. Praktisk arbeid

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk arbeid innenfor en problemstilling knyttet til MOTE OG HELSE.

2. Skriftlig rapport

Studenten skal skrive et refleksjonsnotat som omhandle temaet MOTE OG HELSE og det praktiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord.

Eksamen kan leveres i gruppe, og alle kandidater får da samme karakter. Dette avklares senest innen presentasjon av arbeidskravet.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.