EPN-V2

MBP-MASM Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
50.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført masteroppgave har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

· har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet

· har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag

· har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

· kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt

· kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet

· kan anvende vitenskapsteori, metodologi og barnehagepedagogisk innsikt på en selvstendig måte i egne arbeider

· kan håndtere fagspørsmål på en faglig, etisk og forskningsmessig forsvarlig måte

· kan argumentere for og redegjøre for faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten

· kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innen barnehagefeltet

· kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig

· kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

Studenten skal gjennom masteroppgaven dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagepedagogikk eller beslektede områder.

Studenten har rett til veiledning.

Masteroppgaven skal ha et kort sammendrag på engelsk, for eventuelt bruk på masterstudiets Web-side.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave

Arbeidet med masteroppgaven innledes med et oppgaveseminar. Her skal studenten legge frem sine første utkast til problemstilling, metode og frem­driftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.

Seminardeltakelse

Studenten skal presentere pågående arbeid med masteroppgaven, samt få erfaring med å være respondent for medstudenter.

Vurdering og eksamen

· Masteroppgaven

· Muntlig prøve som omhandler masteroppgaven

Etter at oppgaven er innlevert og det er avklart at den står til minst E, avsluttes studiet med en muntlig mastergradseksamen. Denne eksamen består av en eksaminasjon/samtale om oppgaven. Ekstern og intern sensor, som sammen skal sette karakter på oppgaven, skal være til stede. Veileder er sekretær for kommisjonen og har ansvar for å lede eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.

Den muntlige eksaminasjonen/samtalen kan være justerende på karakteren på oppgaven. Hvis oppgaven, slik den er innlevert, vurderes til F, gjennomføres ingen avsluttende mastergradseksamen.

Vedr. muligheter for karakterfordring av oppgaven, vises det til høgskolens forskrift om studier og eksamen.

Vurderingskriterier

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

· Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes relevans og/eller originalitet i forhold til barnehagefeltet.

· Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.

· Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.

· Sammenheng mellom problemstillinger/forskningsspørsmål, metodevalg/metodologier og drøftinger/konklusjoner.

· Evne til å samle, systematisere, tolke/dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte i forhold til valgte teorier/perspektiver.

· Refleksjon i forhold til etiske spørsmål i forskningsprosessen.

· Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor