Programplaner og emneplaner - Student
MBP-BHFVT Barnehageforskning og vitenskapsteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early Childhood Education Research and Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehage.forskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
- har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
- kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
- kan vurdere allerede utført barnehageforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
- kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte
Arbeids- og undervisningsformer
Må bearbeides.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Vurdering og eksamen
Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern sensor.