EPN-V2

MBP-BHFVT Barnehageforskning og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Childhood Education Research and Methodology
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehage.forskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
  • har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
  • kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
  • kan vurdere allerede utført barnehageforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
  • kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte

Arbeids- og undervisningsformer

Må bearbeides.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Vurdering og eksamen

Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern sensor.