EPN-V2

MBP-BHFVT Early Childhood Education Research and Methodology Course description

Course name in Norwegian
Barnehageforskning og vitenskapsteori
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Følgende tre arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gjennomføre veiledning av medstudent i gruppe på 3-5 studenter. Dette utføres for at studenten skal kunne dokumentere praktisk kompetanse. Omfang: om lag 25 minutter.
  • Overforstående sekvens gjennomføres med minst en medstudent som observatør. Studentene skal observere veiledningen, ta notater og gi tilbakemelding.
  • Veiledningen (jf. første kulepunkt) dokumenteres skriftlig av hver enkelt student med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsene. Observatørens notater og tilbakemelding legges til grunn for vurderingen av gjennomføringen.

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet. Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Krav om tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fravær ut over 20 % kan kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.

 

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i programplanen.

Required preliminary courses

Eksamen består av to deler:

Del 1: Det skal utarbeides et skriftlig undervisningsopplegg i grupper på 2-4 studenter. Eksamen går over to uker og har et omfang på ca. 5000 ord +/- 10%. Undervisningsopplegget skal omhandle gruppeveiledning av kolleger eller elever i bil og i klasserom, og begrunnes pedagogisk og didaktisk opp mot pensumlitteraturen.

 

Del 2: Framføring av undervisningsopplegget (gruppe), omfang 20-30 min.

 

Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner, kan eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er gjennomført eller ikke bestått som må tas om igjen. Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Learning outcomes

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
  • har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
  • kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
  • kan vurdere allerede utført barnehageforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
  • kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte

Teaching and learning methods

Må bearbeides.

Course requirements

Begge eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått, og vektes 50% hver. Alle medlemmer i en gruppe får samme karakter.

Assessment

Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern sensor.