EPN-V2

MBP-BHFVT Early Childhood Education Research and Methodology Course description

Course name in Norwegian
Barnehageforskning og vitenskapsteori
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehage.forskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
  • har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
  • kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
  • kan vurdere allerede utført barnehageforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
  • kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte

Teaching and learning methods

Må bearbeides.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern sensor.