EPN-V2

MBP-BHFVT Barnehageforskning og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Childhood Education Research and Methodology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehage.forskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
    • har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
    • kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
    • kan vurdere allerede utført barnehageforskning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
    • kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Må bearbeides.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

  • Vurdering og eksamen

    Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.

    For å oppnå karakteren bestått må studenten

    • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
    • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
    • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
    • vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern sensor.