Programplaner og emneplaner - Student
MBP-BHFVT Barnehageforskning og vitenskapsteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early Childhood Education Research and Methodology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehage.forskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
- har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
- kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
- kan vurdere allerede utført barnehageforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
- kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte
-
Arbeids- og undervisningsformer
Må bearbeides.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
-
Vurdering og eksamen
Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes intern sensor.