EPN-V2

MBP-BBBMS Barn, barndom og barnehage i et mangfoldig samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Child, Childhood and Preschool in a Versatile Society
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Læringsutbytte

    Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om nyere perspektiver på barn, barndom og barnehage
    • har tilegnet seg kunnskap om barnehagen som en viktig arena for omsorg, lek og læring
    • har tilegnet seg kunnskap om små barns utvikling og læring i et relasjonelt perspektiv, inkludert barns vennskap og relasjoner til hverandre

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over barnehagens rolle og barns hverdagsliv i et samfunn preget av mangfold
    • kan analysere nyere forskning om barn som meningsbærende subjekter med rettigheter i forhold til eget liv

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere hvordan nyere forskning om barn, barndom og barnehager er relevant for pedagogisk virksomhet i barnehager
    • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • Innhold

    Barndomsbegrepet: ideologi og perspektiver.

    • Forskning om barnehagen som samfunnsinstitusjon.
    • Kunnskap om forholdet mellom privat og offentlig omsorg.
    • Barnet som medmenneske: etikk, deltakelse og rettigheter.
    • Forskning om relasjoner og intersubjektivitet.
    • Hverdagsliv i barnehagen: interaksjonsprosesser som inkluderer lek, omsorg og læring.
    • De yngste barna i barnehagen: fellesskap og individualitet.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen

    • Individuell hjemmeeksamen (ti til tolv sider).

    Det benyttes interne sensorer.

    Karakterskala

    Det gis karakteren bestått/ ikke bestått.

    Vurderingskriterier

    For å oppnå karakteren bestått må studenten

    • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
    • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, eventuelt annen relevant teori
    • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
    • vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

    Ny/utsatt eksamen

    Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.