EPN-V2

MBIB4310 Litteraturformidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Promoting Literature: Theory, Research and Practical Training
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette masteremnet tilbyr teoretisk fordypning i litteraturformidling gjennom tre samlinger som samlet retter søkelyset mot formidlingens hva, hvordan og hvorfor. Sentrale spørsmål er: Hva er det samfunnsmessige grunnlaget for å drive med formidling i ulike institusjonelle sammenhenger, hva er litteratur- og kulturformidlingens verdigrunnlag og hvordan foregår formidlingen?

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har svært god innsikt i formidlingsteori, herunder retorikk og kommunikasjon
    • har svært god innsikt i folkebibliotekets demokratiske mandat og de estetiske, etiske og politiske problemstillingene forbundet med hva som formidles, hvordan, hvorfor og til hvem
    • har svært god innsikt i hvordan litteratur og andre kulturuttrykk reflekterer over formidling
    • har svært god innsikt i formidling til barn og unge
    • har inngående kunnskap om litteraturformidlingens historiske og aktuelle verdigrunnlag
    • har avanserte kunnskaper om hvordan litteraturformidling praktiseres gjennom ulike sjangre
    • har inngående kunnskap om ulike demokrati- og kulturforståelser
    • har inngående kunnskap om formidlingens muligheter og betingelser i institusjoner som bibliotek, arkiv, forlag, og litteraturhus, samt i mindre etablerte institusjoner
    • har inngående kunnskap om forholdet mellom demokrati og formidling, og kan vise til nasjonale og internasjonale eksempler

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og kritisk evaluere ulike formidlingspraksiser
    • kan diskutere og reflektere over hva formidling er
    • kan diskutere ulike sammenhenger mellom litterære og kulturelle uttrykk og politiske og kulturelle kontekster
    • kan analysere og kritisk evaluere skriftlige og muntlige formidlingssjangre, med særlig vekt på vurdering av formidlingens kvalitet
    • kan kritisk diskutere litteraturformidleres profesjonsetikk i ulike kontekster.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningsform er seminar, forelesninger og studentpresentasjoner. Studentene skal arbeide selvstendig med tre selvvalgte oppgaver innenfor kursets temaer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    1. Én eller flere av oppgavene det arbeides med under samlingene, skal legges fram og diskuteres på siste samling.
    2. Alle studenter får som oppgave å være respondent for en av de andre studentenes presentasjoner.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsform er individuell mappe. Mappen består av to artikler hver på cirka åtte sider, og en rapport på cirka 8 sider som inneholder vurdering av et formidlingsarrangement (gruppearbeid om ønsket). Det gis ikke delkarakterer.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.

    Opptakskrav

    Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.