Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4310 Litteraturformidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Promoting Literature: Theory, Research and Practical Training
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
-
Innledning
Dette masteremnet tilbyr teoretisk fordypning i litteraturformidling gjennom tre samlinger som samlet retter søkelyset mot formidlingens hva, hvordan og hvorfor. Sentrale spørsmål er: Hva er det samfunnsmessige grunnlaget for å drive med formidling i ulike institusjonelle sammenhenger, hva er litteratur- og kulturformidlingens verdigrunnlag og hvordan foregår formidlingen?
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har svært god innsikt i formidlingsteori, herunder retorikk og kommunikasjon
- har svært god innsikt i folkebibliotekets demokratiske mandat og de estetiske, etiske og politiske problemstillingene forbundet med hva som formidles, hvordan, hvorfor og til hvem
- har svært god innsikt i hvordan litteratur og andre kulturuttrykk reflekterer over formidling
- har svært god innsikt i formidling til barn og unge
- har inngående kunnskap om litteraturformidlingens historiske og aktuelle verdigrunnlag
- har avanserte kunnskaper om hvordan litteraturformidling praktiseres gjennom ulike sjangre
- har inngående kunnskap om ulike demokrati- og kulturforståelser
- har inngående kunnskap om formidlingens muligheter og betingelser i institusjoner som bibliotek, arkiv, forlag, og litteraturhus, samt i mindre etablerte institusjoner
- har inngående kunnskap om forholdet mellom demokrati og formidling, og kan vise til nasjonale og internasjonale eksempler
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk evaluere ulike formidlingspraksiser
- kan diskutere og reflektere over hva formidling er
- kan diskutere ulike sammenhenger mellom litterære og kulturelle uttrykk og politiske og kulturelle kontekster
- kan analysere og kritisk evaluere skriftlige og muntlige formidlingssjangre, med særlig vekt på vurdering av formidlingens kvalitet
- kan kritisk diskutere litteraturformidleres profesjonsetikk i ulike kontekster.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsform er seminar, forelesninger og studentpresentasjoner. Studentene skal arbeide selvstendig med tre selvvalgte oppgaver innenfor kursets temaer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Én eller flere av oppgavene det arbeides med under samlingene, skal legges fram og diskuteres på siste samling.
- Alle studenter får som oppgave å være respondent for en av de andre studentenes presentasjoner.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsform er individuell mappe. Mappen består av to artikler hver på cirka åtte sider, og en rapport på cirka 8 sider som inneholder vurdering av et formidlingsarrangement (gruppearbeid om ønsket). Det gis ikke delkarakterer.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.
Opptakskrav
Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.