EPN-V2

MBIB4240 Informasjons- og kulturinstitusjoner Emneplan

Engelsk emnenavn
Institutions Promoting Information and Culture
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette kurset vil ha et samfunnsvitenskapelig perspektiv på informasjons- og kulturinstitusjoner, med særlig fokus på arkiv, bibliotek og museer, og de informasjonsformidlende profesjonenes framvekst, institusjonalisering og rolle.

    Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har avansert kunnskap om informasjons- og kulturformidlende institusjoner, først og fremst arkiv og bibliotek, og disse institusjonenes verdigrunnlag og samfunnsmessige rolle
    • har spesialisert kunnskap og forståelse av forholdet mellom institusjonstypene og hvordan dette forholdet påvirkes og endres av politiske, demografiske, kulturelle og teknologiske endringer i de informasjons- og kulturformidlende institusjonenes omgivelser
    • har inngående kunnskap om profesjonenes rolle og profesjonell praksis i de tre institusjonstypene
    • har kunnskap om relevante teorier fra samfunnsvitenskapen som for eksempel offentlighetsteori og kulturteori, samt teorier og metoder for å verdsette og anslå nytten av informasjons- og kulturformidlende institusjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beherske relevante teoretiske begrep og perspektiv som benyttes i forskningen på feltet for å analysere og forstå de aktuelle institusjonene, deres historie, utviklings- og endringsprosesser mv
    • kan reflektere over profesjonell praksis i arkiv og bibliotek
    • har utviklet et kunnskapsgrunnlag med hensyn til empirisk feltkunnskap og med hensyn til teori og metoder som setter dem i stand til å designe og gjennomføre forskningsprosjekt om informasjons- og kulturformidlende institusjoner
    • kan lede komplekse planleggingsprosesser med sikte på å kunne aktualisere arkivenes og bibliotekenes rolle i forhold til samfunnsmessige endringer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til å samarbeide på tvers av informasjonsfaglige spesialiseringer
    • har evne til å delta i faglige og vitenskapelige diskusjoner og debatter
    • har større bevissthet om innovative prosjekter og aktiviteter som skjer i skandinaviske arkiv, bibliotek og museer, og samt internasjonalt
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet organiseres som en serie av tre samlinger over tre dager.

    Undervisningsformer veksler mellom forelesinger, seminar, studiebesøk, diskusjoner, gruppearbeid, presentasjon og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    1. En 10 minutter muntlig gruppepresentasjon av et mindre gruppearbeid (ca. 3-4 studenter hver gruppe).
    2. En 15 minutter muntlig presentasjon av kandidatenes semesteroppgave. Presentasjonene holdes individuelt eller i grupper av to, dersom oppgaven skrives sammen.

    Presentasjoner kan gjøres på Zoom, i klasserommet eller tas opp på forhånd (ppt eller video), og skal leveres til Canvas i etterkant for godkjenning av emneansvarlig (bestått/ikke bestått).

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    The Master's Project in Product Design is a comprehensive and independent practical and theoretical in-depth piece of work where the student(s) choose a relevant research question to explore. Students should demonstrate insights, analytical thinking, and critical reflection towards existing and their own design practice and research, theories within the field of study, and methods found relevant to apply within the overall framework of the study.

    The chosen topic for the master's project should be explored in a way that acknowledges and addresses the discovered complexity. The work should produce sustainable and well-argued design concepts or results that contribute to the development of the field of product design. Guidelines for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    To be eligible to write a master's thesis, all courses from the first year of the program must be successfully completed.

  • Vurderingsuttrykk

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has in-depth knowledge of the chosen research topic with a through grounding in the fields of design
    • has in-depth knowledge about and know how to use relevant design methods and scientific methods in an ethical way

    Skills

    The student

    • can plan and carry out a comprehensive independent and adequate confined research project
    • can facilitate and lead creative activities as part of a design process
    • can collect, analyze and critically reflect and discuss relevant sources of information
    • is capable to justify, argue and reflect on decisions adequately and competently
    • is capable to communicate well-argued and documented findings and results through text, visualizations and products
    • can argue and explain the results societal positions within the chosen field of study

    General competence

    The student

    • is capable to relate their design process to professional research ethics and sustainable value creation
    • is capable to critically reflect upon their process and role in relation to achievement and results
    • is capable to collaborate and involve resource persons in their research
  • Sensorordning

    The most important teaching and learning methods for this course are individual work, group work and individual and group tutoring. Students are encouraged to form colloquia groups and establish collaborations with external resource persons and communities. There will be arranged workshops and/or seminars during the course period.

    The master`s project can be carried out individually or through collaboration between 2 or 3 students.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Individual or Group (max 3 students) portfolio examination, followed by an oral examination. The master's project portfolio consists of:

    • a digital written and visual assignment.
    • design process documentation: original and physical sketches, maps, posters, models, mockups etc.
    • a product (physical-, digital- or system-oriented)

    If the master is individual the expected pages is: 60 - 80 pages

    If the master is a group delivery the expected pages is: 70 - 90 pages.

    All parts of the exam must be passed in order to pass the course.

    The examination result at the portfolio examination can be appealed.

  • Emneansvarlig

    The following work requirements must be approved in order to be qualified for the exam:

    • approved project description mid-January
    • one reflection paper
    • Content in term of text and visual material to IPD`s Digital Archive.