Programplaner og emneplaner - Student
MBH5904 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.
Forkunnskapskrav
For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle foregående emner i master i barnehagekunnskap må være bestått.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
- har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
- har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
- har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
- kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
- kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
- kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
- kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
- kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
- kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold
Innhold
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 2 seminarer, inkludert deltakelse i egen presentasjon i gruppe og opponentrolle i gruppe
- Innlevering av 2 individuelle skriftlige oppgave (Reaction Paper), inntil 1000 ord.
Arbeids- og undervisningsformer
Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt. Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere studenter skriver masteroppgaven sammen. Dersom flere skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.
Studentene deltar på et prosess-seminar der felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen blir tematisert og diskutert, og der studentene presenterer og gir hverandre innspill på arbeidet med masteroppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted. Ved gyldig fravær gjøres avtale med emneansvarlig om nytt framlegg.
- Deltakelse på prosess-seminar med muntlig presentasjon av arbeidet underveis og deltakelser i diskusjon om felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen.
Vurdering og eksamen
Masteroppgaven skal ha et omfang på 18.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.
Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.
Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).
Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.
Ny/utsatt eksamen
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.
Vurdering
Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:
- problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
- dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
- tydelig avgrensning, det vil si at det er sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
- evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
- refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
- skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg
Publisering
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge retningslinjer for god henvisningsskikk følges.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive de viktigste hovedområdene innenfor vitenskapsfilosofien (metafysikk, epistemologi og etikk) og utvalgte vitenskapsteoretiske perspektiver
- redegjøre for det vitenskapsteoretiske grunnlaget for psykologi og atferdsanalyse som fag
- beskrive teorier om etikk
- redegjøre for de etiske retningslinjene og retningslinjene for profesjonell opptreden som beskrives av Behavior Analyst Certification Board (BACB)
- aktivt bruke programvare for håndtering av forskningslitteratur og korrekt kildehenvisning i akademisk arbeid
- gjengi regler for rederlig bruk av kunstig intelligens i akademisk arbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over etiske problemstillinger som er aktuelle for psykologifaget
- beskrive og reflektere over verdikonflikter og etiske dilemmaer
Generell kompetanse
Studenten
- kan sammenligne og drøfte ulike etiske teorier
- kan reflektere over hvordan vitenskapsteoretiske posisjoner påvirker vitenskapelig arbeid inkludert valg av metode
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. I tillegg vil det bli holdt et seminar, hvor deltakelse på seminaret er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene levere inn 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av emneansvarlig.