EPN-V2

MBH5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
  • Lærerrollen
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for elektrofag
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i elektrofag
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
  • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for elektrofag
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

;

Praksis

  • Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager

Forkunnskapskrav

For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs i Dynamiske Systemer, ELTS2300, eller tilsvarende kvalifikasjoner.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
  • har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
  • har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
  • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
  • kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
  • kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
  • kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
  • kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
  • kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold

Innhold

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har grunnleggende kunnskap om industriell instrumentering, reguleringsteknikk og programmering av programmerbare logiske styringer, det vil si

  • intuitiv regulering
  • analyse av enkle enhetsprosesser for reguleringsformål
  • prosessimulering
  • PID regulatorer
  • syntese basert på analyse av Bodeplott
  • multivariabel reguleringsteknikk
  • systemering

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere systemer med hensyn på systemering og reguleringsteknikk samt automatisere større og mindre industrielle prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • har et overordnet og detaljert innblikk i hvordan industrielle prosesser automatiseres sett i fra et prosjekt og driftsteknisk perspektiv
  • har innsikt i hvordan industrielle prosesser drives og hvordan dette implementeres på en effektiv og økonomisk korrekt måte

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger og laboratorieoppgaver står sentralt.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Fire obligatoriske øvinger med innlevering.
  • Fire laboratoriearbeider med innlevering

Hjelpemidler ved eksamen

Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 4 timer.

[Tidligere: Individuell skriftlig eksamen på tre timer.]

Eksamensresultat kan påklages.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt.

[Tidligere: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.]

Sensorordning

  1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på mastergradsoppgaven.
  2. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder er sekretær for kommisjonen og skal organisere eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
  3. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende på karakteren til masteroppgaven.
  4. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt, og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.