EPN-V2

MBH5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Forelesninger, gruppearbeid, oppgaver, veiledning, seminarer, workshop, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.

Required preliminary courses

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 prosent deltakelse i studiegruppesamlingene.
  • Studieoppgave 1. Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart..
  • 100 prosent deltakelse på et seminar i velferd og helsetjeneste.
  • 100 prosent deltakelse på en workshop i sykdomslære.
  • Studieoppgave 2. Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.

Learning outcomes

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

Content

Innholdet i dette emnet relateres i hovedsak til en videre fordypning av aktuelle temaer. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

Teaching and learning methods

A-F.

Course requirements

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode

Assessment

  • Masteroppgaven (omfang ca. 70-90 sider).
  • Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven

Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
  • Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
  • Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
  • Sammenheng mellom problemstillinger og forskningsspørsmål, metodevalg og metodologier, samt drøftinger og konklusjoner.
  • Evne til å samle, systematisere, tolke og dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
  • Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
  • Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

Publisering

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

A - F

Examiners

  1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på mastergradsoppgaven.
  2. Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en eksaminasjon/samtale om oppgaven i form av spørsmål (inntil 30 minutter).
  3. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder er sekretær for kommisjonen og skal organisere eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
  4. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende på karakteren til masteroppgaven.
  5. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.