Programplaner og emneplaner - Student
MBH4360 Barnehagen for en bærekraftig fremtid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Kindergarten for a Sustainable Future
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Behovet for omstilling og handling for å unngå en global natur- og klimakatastrofe har aldri vært større. I det store bildet kan barnehagene kanskje virke ubetydelige for å fremme forandring, men barnehagen kan være en viktig bidragsyter. For det første ved å gi barn begynnende erfaringer med bærekraftig utvikling: fremme respekt for natur og arter, utvikle solidaritet med andre mennesker samt hjelpe barn til kritisk tenkning. For det andre kan barnehagene gå frem som eksempler på praksis som bidrar til en bærekraftig utvikling. For å oppnå dette krever det barnehagelærere med kompetanse om bærekraftig utvikling og bærekraftdidaktikk for fremtidens barnehage.
Emnet Barnehagen for en bærekraftig fremtid er tverrfaglig og legger opp til en hel-tilnærming til barnehagen. Det vil si at bærekraftig utvikling ses i en helhetlig sammenheng og omfatter hele barnehagens virksomhet. Verdiene som formidles til barn må gjenspeiles i barnehagens praksis. Derfor vektlegges det en praktisk tilnærming der studentenes prosjekter foregår i barnehagen og relevante miljøer for barnehagen. Undervisningen vil fremme handlingskompetanse, praktisk kompetanse og kompetanse i kritisk tenkning. Målet er at barnehagen skal bli en del av fremtidens løsninger for å redusere det økologiske fotavtrykket.
Læringsutbytte
Dette emnet vil belyse relasjonelle ferdigheter og gruppeprosesser både i sosialpsykologisk og atferdsanalytisk perspektiv. Veiledningsferdigheter i praksis blir vektlagt. Emnet vil dekke atferdsfenomener som sosialpsykologien fokuserer på.
Innhold
Emnet vektlegger teoretiske og praktiske ferdigheter for å utvikle et helhetlig perspektiv på barnehagen. Det bygger på bærekraftdidaktikk som skal fremme handlingskompetanse hos både barn og voksne. Bærekraftdidaktikken fremmer pluralistiske løsninger som inviterer barn med i utforskning av spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Den tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene kan utvikles gjennom deltagelse prosjekter, opplevelser i naturen og sanseopplevelser.
Faglige hovedtemaer i emnet inkluderer
- Bærekraftdidaktikk
- Antropocen
- Bærekraftig utvikling i storbyen
- Sanseopplevelser
- Forbruk
- Bærekraftige praksiser
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må være tatt opp på studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, «inter-teaching», seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og demonstrasjoner (workshops) og selvstudium. Gjennom hjemmeeksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % deltakelse på seminarer og obligatorisk undervisning
- 100 % deltakelse i workshop på veiledningsferdigheter
- Gjennomføre 11 mindre tester (80% av svarene per test må være korrekt)
- 100 % deltakelse i demonstrasjon av et veiledningsmøte som inkluderer relevante veiledningsferdigheter, og som opponent en gang
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor