EPN-V2

MBH4350 Team leadership Course description

Course name in Norwegian
Teamledelse
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Learning outcomes

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Content

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  • Teamledelse og teambasert arbeid
  • Demokratiets rolle for en barnehageleder
  • Medvirkning, mål og styring
  • Ledelse av reflekterte praktikere
  • Hvordan lede når det oppstår konflikter og motstand

Teaching and learning methods

Emnet omfatter følgende hovedtemaer: Fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, nyreligiøsitet, samisk religionshistorie, humanisme, livssyn, etikk og filosofi.

I tråd med vektlegginga på skolefaget i trinn 1-7 legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der en særlig ser på arbeidet i skolen med av fortellinger, høytider, etikk, estetikk og på ulike former for religions- og livssynsutøvelse.

I forbindelse med praksis skal en særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, begynneropplæring og hjem - skolesamarbeid og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.

Studentene skal bli kjent med sentral forskning i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til tidlig utvikling hos barn når det gjelder religion, livssyn og etikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.

I filosofi blir eldre filosofihistorie vektlagt, og i etikk er et utvalg emner fra elevorientert områdeetikk for denne aldersgruppen prioritert.

Arbeidet med de grunnleggende ferdighetene er i hovedsak knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med vekt på arbeid med fortellingsstoff.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig arbeidskrav, i gruppe, om ledelse og demokrati i barnehagen, gjerne knyttet opp mot tema for masteroppgaven (selve oppgaveteksten uten litteraturliste skal være på 2000 ord +/- 10%).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/- 10 %) med varighet på 48 timer.

Ny/Utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Examiners

Det benyttes ekstern og intern sensor.