EPN-V2

MBH4350 Teamledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Team leadership
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Ingen

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor ledelse sett i et demokratiperspektiv
  • har spesialisert innsikt i hvordan lede teambasert arbeid i barnehagen
  • kan anvende kunnskap om medvirkning, styring og refleksjon for å fremme demokrati i barnehagen
  • kan analysere barnehagefaglige problemstillinger med utgangspunkt i en forståelse av personalgruppers ulike kompetanse, erfaring og kulturell bakgrunn

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor barnehageledelse og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan analysere og forstå konflikter og motstand sett i lys av demokratiske prosesser i barnehagen
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt i barnehagen under veiledning

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere problemstillinger knyttet til barnehageledelse i et demokratiperspektiv
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse i konfliktsituasjoner og motstandsfylte utviklingsprosesser
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnehageledelse, spesielt sett opp imot teamarbeid, medvirkning, styring og refleksjon

Innhold

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om teorier, modeller og metoder i veiledning som fagområde
  • har avansert kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og veiledningens plass i dette arbeidet
  • kan anvende kunnskap om veiledning for å fremme kompetanse- og profesjonsutvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over en veiledningssamtale og et veiledningsforløp
  • kan analysere og forstå hvordan veiledningsstrukturer kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
  • kan bruke relevante veiledningsmetoder for å styrke kompetanse- og profesjonskvalifisering

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante veilednings- og profesjonsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor veiledningsfeltet

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, veiledningsøvelser, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav skal være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal dokumentere et veiledningsforløp for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. Arbeidet resulterer i en fagtekst (2000 ord +/- 10 %)

2. I dette arbeidet inngår minst tre veiledningssamtaler/læringsaktiviteter.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er en individuell muntlig eksamen bestående av inntil 15 minutter presentasjon og inntil 15 minutter spørsmål fra sensorer. Presentasjonen er basert på et gitt utvalg av temaer fra emnet. Studentene får temaene 1 uke før eksamensdato. Studenten velger ett av temaene på bakgrunn av erfaringer med dokumentert veiledningsforløp i skriftlig arbeidskrav. Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Tillatte hjelpemidler er disposisjon for fremlegget og eventuelt minnepinne med digitalt fremlegg.

Sensorordning

A - F