EPN-V2

MBH4340 Forsknings- og utviklingsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and development in Early Childhood Education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Individuell skriftlig oppgave som utarbeides i emneperioden, maksimum 2000 ord. Oppgaveteksten vil være tilgjengelig for studentene ved emnets oppstart.

    Ny eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaven som har fått F (ikke bestått) én gang.

  • Læringsutbytte

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Innhold

    Emnet består av følgende hovedtemaer:

    • Forskningsdesign
    • Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
    • Forskningsetikk
    • Forskerroller
    • Rammevilkår for FoU-arbeid
    • Digitalisering av forskningsprosesser
    • Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
    • Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
    • Barnehagen som felles FoU-arena
    • FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
    • Formidling og anvendelse av FoU-arbeid

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Gradert skala A-F.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en skriftlig semesteroppgave. Omfang: 3500 ord.  

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.