Programplaner og emneplaner - Student
MBH4330 Childhood, Identity and Diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Barndom, identitet og mangfold
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?
Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. I dette emnet gis studenten konkrete kunnskaper som bygger en bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner. Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.
Learning outcomes
Content
Innhold
Studiet består av fire hovedtemaer:
- Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Hva er et mangfoldig samfunn?
- Barn som samfunnsborgere
- Finnes rasisme i barnehagen?
1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Barndom og identitet i norsk kontekst
- Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
- Ledelse i barnehager preget av mangfold
2. Hva er et mangfoldig samfunn?
- Mangfoldsbegreper
- Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
- Religions- og integreringspolitikk
3. Barn som samfunnsborgere
- Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
- Tilhørighet og likeverdig deltagelse
- Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet
4. Finnes rasisme i barnehagen?
- Rasisme og diskriminering
- Forståelser av ulikhet
- Ulike perspektiver på makt
Teaching and learning methods
None.
Course requirements
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- insight into planning and running a research project
- a specialised knowledge in the research methods and theories being used in the project.
- an insight into how social research can come into practical use or have an impact
Skills
The student can
- make an independent and critical evaluation of relevant studies for a research project
- handle data in an ethical and critical manner, and adhere to the norms of ethical conduct in research
- critically reflect on the researchers role in knowledge production
- conduct an independent small-scale research or development project under supervision
General competence
The student has
- developed general competence for independent research
- practiced innovative thinking and competence in transferring knowledge and skills to new areas
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave som bygger på arbeidskravene. Omfang skal være 3500 ord +/- 10 prosent eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.
Permitted exam materials and equipment
No coursework requirements or compulsory activities.
Grading scale
The exam in the course is an individual portfolio containing three works:
1) One written report with a scope of 4-9 pages, tables and references are not included. Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
2) A scientific outcome. A relevant scientific outcome for the project may be:
- an introductory chapter for a thesis
- a paper produced as a working paper
- a paper, poster, film or exhibit for presentation in a scientific conference
- an independent or co-authored publication
- a presentation of results for stakeholders
- an integrated part of a larger publication from the project. In this case, the student and the supervisor must indicate which part of the publication the student is responsible for.
- a policy-brief, summarizing the main findings as well as suggesting the implications and recommendations of these findings
- other output approved by the course coordinator and the supervisor
3) A reading list of around 500 pages. The student will choose about 500 pages for a reading list that are thematically, methodologically and scientifically relevant for the scientific outcome.
There will be given an overall grade for the portfolio. All three parts of the portfolio must be passed in order to pass. In the event of a fail grade, all parts of the portfolio must be resubmitted. Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the portfolio for assessment.
Examiners
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.