Programplaner og emneplaner - Student
MBH4320 Early Years: Child Care for Children Under Three Years Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehager for barn under tre år
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
-
Introduction
A global tendency in early childhood education and care (ECEC) institutions, is the increased enrolment of children under three years of age. Recent research draw attention to the importance of high quality ECEC for the youngest children¿s wellbeing, relations, development and learning. High quality ECEC for children under three, depends on specific knowledge about pedagogy for this age group. However, quality and knowledge are not objective. They are deeply rooted in values and in societal and cultural conditions.
-
Learning outcomes
Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og designhistorie har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.
-
Content
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
- har kunnskap om hovedlinjer i designhistorien fra 1850-1900
- har kunnskap om relevant fagterminologi
- har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget
- har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom
Ferdigheter
Studenten:
- kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
- kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
- kan bruke visuell dokumentasjon som pedagogisk verktøy
- kan samarbeide og aktivt delta i grupper om framlegging av fagstoff
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
- kan anvende relevant faglitteratur innenfor kunst- og designhistorie og referere korrekt i skriftlig arbeid
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan reflektere over hvordan visuelle materielle kulturytringer kan inspirere til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
- kan anvende kunnskaper i kunst og designhistorie på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst- og designhistorie tilpasset ulike alderstrinn
- kan se sammenhenger mellom kunst- og designhistorie og andre fag/fagområder i skolen
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
- en skriftlig individuell oppgave om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema (1500-1700 ord)
- en presentasjon på museum - utført som gruppearbeid (to eller tre studenter) for medstudenter og emneansvarlig i løpet av studieåret
-
Assessment
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i fagområdet
- har kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til fagområdet design, kunst og håndverk
- har kunnskap om samtidens uttrykk innen kunst, design og arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
- har kunnskap om ulike metoder innen skapende arbeid som f.eks. intuitive og analytiske prosesser, ideutvikling og problemløsning, entreprenørskap
- har kunnskap om redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
- har kunnskap om innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen fagområdet
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
- kan anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet
- kan vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
- kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
-
Permitted exam materials and equipment
Studiet består av følgende kompetanseområder i verkstedsperioder, som er faglige fordypningsområder der en både jobber individuelt og i gruppe:
- Maleri og tegning
- Design
- Arkitektur og omgivelser
- Entreprenørskap og innovasjon
- Fordypningsperiode i valgbare kompetanseområder
Arbeidet med kompetanseområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget (se egen emneplan for både praksisopplæringen og profesjonsfaget). Alle sentrale aspekter ved kompetanseområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.
-
Grading scale
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra kompetanseområdene, presentert og faglig drøftet i plenum. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
-
Examiners
Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave med fordypning innen valgbare emner som tilbys (Se undervisningsplanen).
Prosjektoppgaven består av følgende krav:
- Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår.
- Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
- Omfang på 2000-2500 ord.
Eksamensresultat kan påklages.