Programplaner og emneplaner - Student
MBH4280 Kultur, lek og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Culture, Play and Learning
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet Kultur, lek og læring er et teoretisk og praktisk emne, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering. Emnet skal videreutvikle forståelsen av samspillet mellom lek og læring, kunst, kultur og natur og hvordan dette kommer til uttrykk i et mangfoldig samfunn.
Emnet sikter mot å gi en utdypet forståelse for å møte barns undring og utforsking, med fagkunnskap og med kompetanse i å utvikle pedagogiske miljøer for lek og læring. Videre utdyper emnet hvordan både kulturen og naturen er arenaer for allsidige kroppslige, sosiale, emosjonelle og kognitive erfaringer og bærekraftig praksiser. Emnet vektlegger barns mangfoldige lek og læring, og hvordan lekens kreative og rasjonelle sider kan møtes og utvikles gjennom improvisasjon og planlegging. Emnet vil også studere kulturbegrepet i vid forstand, og analysere sammenhenger mellom lek, læring og danning i lys av nyere forskning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagen som arena for bevegelse, utforsking og bærekraftige praksiser
- har avansert kunnskap om barns mangfoldige lek, eksperimentering og filosofering, og hvordan barn opplever og tar i bruk rom og steder i sine omgivelser
Ferdigheter
Studenten
- har spesialiserte ferdigheter i å fremme barnehagen som en arena for naturopplevelser og allsidig lek og læring
- kan bruke og evaluere forskningsmetoder som er relevante for emnet
- har særlige ferdigheter i å tilrettelegge og videreutvikle lek inne og ute, og vurdere barnehagens fysiske og estetiske utforming
- kan analysere sammenhenger mellom lek og læring, samt drøfte disse begrepene på et avansert nivå
- kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante didaktiske og yrkesetiske problemstillinger knyttet til barns lek og læring
- bidra, vurdere og tenke nytt om lekemateriell, barns lek, barnehagens lekemiljø og barnehagen som kulturarena
Innhold
Kunnskap
Studenten har
- oversikt over regler som styrer oppgavefordelingen mellom stat og kommune og organiseringen av statlig forvaltning
- inngående juridisk kunnskap om kommunens organisering
- inngående juridisk kunnskap om delegasjon og annen kompetansetildeling
- oversikt over rettsreglene som styrer økonomiforvaltningen i kommunal virksomhet
- kunnskap om egenkontroll og ekstern kontroll med kommunal virksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte og ta stilling til praktiske og teoretiske stats- og kommunalrettslige problemstillinger
- identifisere og bruke relevante rettskilder herunder oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
- forstå de rettslige sidene ved forholdet mellom stat og kommune med vekt på klage- og tilsynsregler
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap og forståelse for organisasjonsrettslige problemstillinger
- kan strukturere juridisk fagstoff, herunder skille det vesentlige fra det mindre viktige
- har forståelse av typiske etiske krav til offentlig virksomhet
Arbeids- og undervisningsformer
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal anvende spesialiserte kunnskaper hentet fra temaene i emnet. Videre skal studentene anvende erfaringene fra arbeidskravet til eksamen.
Studentene skal lage et individuelt skriftlig fagnotat med selvvalgt tema. Et utkast presenteres først for lærere og medstudenter. Tilbakemeldingene fra presentasjonen danner grunnlag for videre arbeid med fagnotatet. Det skriftlige fagnotatet har et omfang på 2000 ord +/- 10 % og danner grunnlag for eksamen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen åpner for ulike tekstsjangre/skrivestiler (f.eks. IMRaD-form, teoretiske tekster og vitenskapelig essay med bruk av dikt, skjønnlitterær prosa, narrativer/praksisfortellinger). Individuell skriftlig hjemmeoppgave på 4000 ord +/- 10 %. Litteraturlisten kommer i tillegg. Oppgaven skal bygge på arbeidskravet.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
A - F
Vurderingsuttrykk
Emnet gir innsikt i reglene som styrer organiseringen av statlig forvaltning og særlig innsikt i reglene om kommunen som organisasjon. Studenten får også kunnskaper og forståelse for de rettslige sidene av forholdet mellom kommune og stat. Emnet ses i sammenheng med emnet juridisk metode og forvaltningsrett.
Sensorordning
- Kulturbegrepet i en barnehagepolitisk kontekst
- Et bredt læringsbegrep
- Kropp og bevegelse
- Lek som kultur og kulturelt uttrykk
- Lek, materialitet og lekemateriell
- Bærekraft
- Naturopplevelser
- Fysiske miljøer som lek- og læringsarenaer