Programplaner og emneplaner - Student
MBH4270 Children, art and culture Course description
- Course name in Norwegian
- Barn, kunst og kultur
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnekulturen
- har inngående kunnskap om barns egne kulturelle uttrykk
- har avansert kunnskap om barnehagens kunst- og kulturpraksiser og hvordan disse gjenspeiler samtidens barndomsforståelser
- har inngående kunnskap om sammenhengene mellom barns lek, kunst og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet
- kan gjennomføre og dokumentere et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid knyttet til estetiske lekprosesser i barnehagen og andre kulturarenaer for barn
- kan formidle en omfattende tekst, kunstproduksjon og/eller en digital produksjon om barnehagens lekemiljø og/eller barnehagen som kulturarena
- kan analysere kunst- og kulturfaglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehagens egenart og plass i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til nytenking, pedagogisk, kunstnerisk og didaktisk utviklingsarbeid innenfor barnehagen som kulturarena
- kan analysere relevante fagspesifikke og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til barns lek og barnehagen som kulturarena i vår samtid
- kan formidle omfattende selvstendige arbeider
Content
- Kunstproduksjon
- Barnehagens tekster
- Kunst og kultur i barns samtid
- Demokrati, likeverd og mangfold knyttet til kunst og kultur
- Barns egne lekekulturer knyttet til kunst og kultur, herunder også samisk kultur
- Digitale medier og multimodale uttrykksformer
- Vilkår for estetisk læring og praksiser
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.
Course requirements
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal anvende spesialiserte kunnskaper hentet fra temaene i emnet.
- Digital produksjon i form av bildebok. Består av digital billedbok med 8 oppslag.
- Muntlig fremlegg for medstudenter på minimum 5 minutter pr. student.
- Kunstproduksjon i gruppe. Gruppen presenterer kunstproduksjonen for medstudenter (varighet på 20 min) og leder deretter en diskusjon (varighet 10 min).
Arbeidskravene gjenspeiler de praktiske sidene ved emnet, all den tid de krever at studentene skaper, utforsker og sammen reflekterer kritisk over kunst- og kulturuttrykk for, med og av barn. Det gis veiledning i produksjonsprosessene.
Dersom studenten er forhindret i å presentere lages egen avtale med emneansvarlig.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave. Hjemmeoppgaven skal skrives som en artikkel på 2500 ord +/- 10 %, som skal kunne publiseres i et barnehagefaglig tidsskrift. Eksamensoppgaven gis ved oppstarten av emnet og leveres i siste halvdelen av emnet.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
A - F
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.