EPN-V2

MBH4260 Diversity in Languages and Storytelling Course description

Course name in Norwegian
Flerspråklighet og fortellingsmangfold
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Språk- og fortellingsmangfold er en del av barnehagehverdagen; barna er på ulike stadier i sin språkutvikling og de har ulike repertoarer av språk og dialekter. I tillegg har barna erfaringer med ulike fortellingsunivers, sjangre, formidlingsformer og medier: barnelitteratur, eventyr og religiøse fortellinger, prosa, dikt og sanger, kapittelbøker, bildebøker og animasjonsfilmer, høytlesning, gjenfortelling og improvisasjon, osv. Barnehagen skal åpne for forståelse og legge til rette for dialog og medvirkning. Fortellinger inviterer til fellesskap og forståelse og gir rom for samspill og dialog.

I dette emnet skal studentene arbeide med språklig mangfold og teorier om barns språklige utvikling med fokus på flerspråklighet. Studentene vil få reflektere over egne språklige erfaringer og diskutere disse i lys av kategorier som språk, dialekt, variant og aksent. Studentene skal reflektere over hvilke forståelser av språk, språkutvikling og språkmangfold som ligger til grunn for barnehagens praksis.

Videre skal studentene i dette emnet utforske et mangfold av fortellinger fra ulike kontekster og i ulike formater. I arbeidet med fortellingsdidaktikk og formidling vil studentene lære om ulike innfallsvinkler til fortellinger, øve seg som fortellere og diskutere fortellinger i barnekultur, populærkultur og religion.

Studentene vil undersøke digitale verktøy til produksjon av fortellinger, til formidling av fortellinger og som kilder til fortellinger. Emnet omfatter spørsmål om etikk, dømmekraft og refleksjon som reises når teknologi blir en del av barnehagens arbeid med flerspråklighet og fortellingsmangfold.

Emnet inngår som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske innfallsvinkler til språklig mangfold
  • har avansert kunnskap om barns flerspråklige utvikling
  • har inngående kunnskap om fortellingsanalyse, fortellingsdidaktikk og barns fortellinger
  • har kunnskap om fortellingsmangfold i barnelitteratur, barnekultur og kulturelle og religiøse tradisjoner
  • har kunnskap om teorier om multimodalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og reflektere over barns språkutvikling med utgangspunkt i teorier om språk og språkmangfold
  • kan analysere og reflektere over barnehagens språkmiljø og lede arbeid med fokus på språk og fortellingsmangfold
  • kan lede skapende prosesser i samspill med barn og ansatte der barn får erfaring med å fortelle i ulike formater
  • kjenner konkrete metoder for digital formidling av fortellinger i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for et godt, inkluderende og variert språkmiljø for alle barn
  • kan legge til rette for at barnehagepersonalet involveres i arbeid med fortellinger for, med og av barn.
  • kan formidle fagstoff om flerspråklighet og fortellingsmangfold både til egen personalgruppe og til barnehagefeltet

Content

Emnet inneholder tre temagrupper.

  • Flerspråklighet
    1. Flerspråklighetsteori
    2. Flerspråklige læringsrom, modeller og muligheter
  • Fortellinger
    1. Narrativ teori og etikk
    2. Multimodale fortellinger
    3. Eventyr
    4. Religiøse fortellinger
  • Fortellingsdidaktikk
    1. Verbal og nonverbal kommunikasjon
    2. Barns fortellinger, barn som fortellere
    3. Digitale verktøy i barnehagens praksiser
    4. Digital kompetanse knyttet til barns fortellinger og utforskning av kommunikasjonsformer og dialoger

Teaching and learning methods

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav utføres individuelt og må være gjennomført og godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal produsere en podkast-episode om språklig mangfold på om lag 15 minutter.
  2. En skriftlig fagtekst knyttet til fortellingsmangfold på 3000 ord +/- 10%.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele minst to forberedte framlegg, samt dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke til studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Assessment

The course will provide a thorough introduction to:

  • Different ethical theories and their terminology. The course will take as its point of departure the differences in principles between duty-based and consequentialist ethics and the methodological distinction between descriptive and normative ethics.
  • Original texts placed in a historical context
  • Review of the relationship between theories of ethics and economics, both social and business economics
  • The legal framework for corporate social responsibility and the ethical conditions set out in the regulatory framework. This covers the relationship with official requirements such as accounting and tax rules, other rules intended to prevent financial crime, rules on the working environment and whistle-blowing, on pollution, on the relationship between enterprises, including competition rules, rules on contract formation and performance etc.
  • Ethical issues that arise within or independently of the legal framework, including issues relating to incentive or bonus systems that entail moral hazard
  • How to handle interpersonal relationships within an enterprise
  • Analysis of relevant ethical issues, e.g. issues relating to financial crises (moral hazard) and the labour market (e.g. sick pay)

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.