Programplaner og emneplaner - Student
MBH4250 Kulturelt og religiøst mangfold i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural and religious diversity in kindergarten
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn (30 studiepoeng) kvalifiserer for å ha ansvar for pedagogisk veiledning individuelt og i grupper av studenter i lærerutdanning, nyutdannede lærere og kollegagrupper. Studiet skal bidra til å ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser på skoler, og kan sees i sammenheng med ordningen for lærerspesialister i veiledning. Videreutdanningen bygger på rammer for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.
Studietilbudet er en videreutdanning på mastergradsnivå og kan inngå som del av masterprogrammet i yrkespedagogikk og i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i profesjonspedagogikk, begge studier ved OsloMet. Interesserte som ønsker at det skal kunne inngå som del av et masterstudium må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på gjeldende opptakskrav. Etter opptak på masterstudiet kan det søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomførte og beståtte emner. Søknad om fritak vurderes individuelt.
Studiet er organisert som et deltidsstudium over to semestre med samlinger på campus og nettbaserte samlinger, og inneholder ett fellesemne (15 studiepoeng) og to valgemner (à 15 studiepoeng, hvorav ett emne velges).
Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om barnehagen i det flerkulturelle samfunnet.
- har bred kunnskap om religion og livssyn i barnehagen.
- har kunnskap om ulike perspektiver på kjønn og seksualitet som er relevante for barnehagen
- har avansert kunnskap om barnehagefaglige og etiske perspektiver på digital danning og digital dømmekraft.
- har kunnskap om kvalitativ metode og forskningsetikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk reflektere over teorier og diskurser om mangfold.
- kan anvende teorier om mangfold og flerkulturelle i barnehagefeltet
- kan gjennomføre et selvstendig empirisk arbeid knyttet til mangfoldsperspektiver med vitenskapsteoretisk forankring og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til flerkulturelle og inkluderende praksiser i barndom og barnehage.
- kan anvende sine kunnskaper om digital danning og digital dømmekraft på praksisutviklende i barnehagen.
- bruke resultater fra empirisk arbeid til å utvikle barnehagens pedagogiske praksis
Innhold
- Emnet inneholder fire temagrupper.
- Introduksjon til mangfold
- Kultur, religion, livssyn, kjønn, seksualitet og legning, etnisitet
- Mangfold på individnivå, gruppenivå og samfunnsnivå
- Digitalisering og mangfold
- Rettigheter og mangfold
- Rettigheter og medborgerskap
- Religionspolitikk
- Demokrati og ytringsfrihet
- Majoriteter og minoriteter
- Mangfoldige fellesskap
- Mangfold som ressurs eller utfordring
- Uenighetsfelleskap
- Livssynsåpent samfunn
- Profesjonsetikk og tillit
- Digital danning og dømmekraft
- Metode og teori om mangfold
- Empirisk undersøkelse
- Kvalitativ metode
- Interseksjonalitet
- Diskursanalyse
- Digital metodikk
Arbeids- og undervisningsformer
Læringsutbytte er nærmere beskrevet i emneplanene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner, ett fellesemne (15 studiepoeng) og ett valgt emne (15 studiepoeng) for videre spesialisering inn mot veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegagrupper. Alle studenter gjennomfører fellesemnet i første semester, før de går videre til enten emne 2a eller 2b i andre semester. Valg av emne 2 gjøres når det søkes om opptak til studietilbudet.
Totalt avlegges eksamen tilsvarende 30 studiepoeng.
Studiets oppbygging
- Emne 1: Veiledning skolen (15 studiepoeng)
- Emne 2a: Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede (15 studiepoeng)
eller
- Emne 2b: Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling (15 studiepoeng)
For utfyllende informasjon, se den enkelte emneplan.
Vurdering og eksamen
Studiet er organisert som et samlings- og nettbasert deltidsstudium over to semestre. En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i nettbaserte læringsaktiviteter og gruppearbeid mellom samlingene og har nettilgang og datamaskin. Studiet kan ta i bruk nettbaserte forelesninger, instruksjonsvideoer og diskusjoner. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning og vurdering. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole i studietiden.
Å bli en kompetent veileder, forutsetter inngående kunnskap om pedagogisk veiledning som tilegnes blant annet gjennom praktiske erfaringer med veiledning på egen arbeidsplass, deltakelse i øvelser, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer.
Studiet legger vekt på å skape sammenhenger mellom forskningsbasert kunnskap, teoretiske begreper og praktiske metoder. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser vil danne utgangspunkt for analyse og refleksjon, og lyd- eller videopptak av veiledningssamtaler kan inngår som materiale i arbeidskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidskrav
Emnene omfatter arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å få avlegge eksamen.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
En vesentlig del av læringen er knyttet til utvikling av praktisk veiledningskompetanse og erfaringsdeling. Dette kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om obligatorisk deltakelse på alle samlinger samt i basisgruppearbeid mellom samlingene. Fravær utover 20% kan unntaksvis kompenseres etter avtale med emneansvarlig. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.
Vurderingsuttrykk
Emne 1 VESK6100: Veiledning i skolen (15 stp), høst
Eksamensform: Individuell skriftlig semesteroppgave
Vurderingsuttrykk: A - F
Emne 2a: VESK6200 Profesjonskvalifisering: Veiledning av studenter og nyutdannede (15 stp), vår
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.
Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått
Emne 2b: VESK6300 Profesjonsveiledning: Prosessveiledning for kvalitetsutvikling (15 stp), vår
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.
Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått
Sensorordning
Programplan for veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn
Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13
Videreutdanning, deltid. 30 studiepoeng
Studieprogramkode: VESKO
Emnekoder: Emne 1: VESK6100; emne 2a: VESK6200; emne 2b: VESK6300
Godkjent i utdanningsutvalget 16.03.2020
Gjeldende fra høstsemesteret 2020
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning