EPN-V2

MBH4240 Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Supervision in Early Childhood Education and Care Institutions as Learning Organisations
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I utvikling av en lærende barnehage står veiledning som tilnærming og arbeidsmåte sentralt. Både styrere og pedagogiske ledere har ansvaret for å lede og utvikle det pedagogiske arbeidet i barnehagen (KD, 2017). I Strategi for barnehagekvalitet 2021 -30 «Barnehager mot 2030» understrekes det at barnehagelærerne har et stort ansvar for å veilede de andre ansatte i tråd med rammeplanens innhold og oppgaver (KD, 2021, s. 15). Gjennom veiledning kan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet styrkes og utvikles, både gjennom individuelle og kollektive læringsprosesser. Emnet tar for seg teori og forskning knyttet til ulike tilnærminger til veiledning. Veiledning i personalgrupper i barnehager kan bidra til kompetanse- og profesjonsutvikling. Det bidrar også til å utvikle økt refleksjon over veilederrollen og didaktisk kompetanse knyttet til gjennomføringen av veiledningsforløp.

Barnehagen som lærende organisasjon er forankret i barnehagesektorens styringsdokumenter (KD, 2017). En lærende barnehage er en barnehage som klarer å endre seg og omstille seg i takt med samfunnsutviklingen. Ledere i barnehagen skal utvikle egen organisasjon når det gjelder strukturer, prosesser og systemer, samt kultur som bidrar til organisasjonslæring. Emnet vil bidra til økt kunnskap om ledelse av profesjonelle læringsfellesskap som grunnlag for utvikling av ny kompetanse og høyere kvalitet i det pedagogiske arbeidet (KD, 2021, s.5).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske innfallsvinkler til språklig mangfold
  • har avansert kunnskap om barns språkutvikling
  • har inngående kunnskap om fortellingsanalyse, fortellingsdidaktikk og barns fortellinger
  • har kunnskap om fortellingsmangfold i barnelitteratur, barnekultur og kulturelle og religiøse tradisjoner
  • har kunnskap om teorier om multimodalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og reflektere over barns språkutvikling med utgangspunkt i teorier om språk og språkmangfold
  • kan analysere og reflektere over barnehagens språkmiljø og lede arbeid med fokus på språk og fortellingsmangfold
  • kan lede skapende prosesser i samspill med barn og ansatte der barn får erfaring med å fortelle i ulike formater
  • kjenner konkrete metoder for digital formidling av fortellinger i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for et godt, inkluderende og variert språkmiljø for alle barn
  • kan legge til rette for at barnehagepersonalet involveres i arbeid med fortellinger for, med og av barn.
  • kan formidle fagstoff om flerspråklighet og fortellingsmangfold både til egen personalgruppe og til barnehagefeltet

Innhold

Emnet gir en oversikt over sentral teori knyttet til veiledning, organisasjonslæring og kompetanse/profesjonsutvikling.

Det inneholder følgende hovedtemaer:

  • Kommunikasjon, dialog, refleksjon, læring og utvikling
  • Ulike teorier og tilnærminger til veiledning
  • Kvalitets- og kompetanseutvikling i en lærende barnehage
  • Utvikling av systemer og strukturer for organisasjonslæring
  • Profesjonsetikk og veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene oppretter en blogg der de skal dokumentere ulike deler av arbeidet de gjør i emnet. De skal jobbe med bloggen gjennom hele semesteret dokumentere arbeidet sitt i emnet. Studenten skal publisere minimum fire innlegg på egen blogg. Innleggene skal inkludere et utvalg modaliteter (bilde, tekst, film, hyperlenker, osv).
  2. Studentene skal produsere en podkast-episode om språkmangfold på 15 minutter. Episoden skal legges i bloggen.
  3. Digital fortellingsproduksjon med barn. Sluttproduktet skal gjøres tilgjengelig i bloggen.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke til studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

  • Individuell skriftlig hjemmeoppgave på 3500 ord (+/- 10 %) over oppgitt tema
  • Individuell muntlig eksamen basert på materiale fra arbeidskravene (omfang om lag 25 minutter)

Eksamen resulterer i én samlet karakter. Samlet karakter generes kun hvis begge deler er bestått.

Ny/utsatt eksamen

Hvis en av eksamensdelene vurderes til ikke bestått, eller det er dokumentert sykdom, gjennomfører kandidaten den delen av eksamen som ikke er bestått. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av del 1 av eksamen. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave. Ved ny/utsatt eksamen vil del 1 av eksamen bli presentert kun for sensorene.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Det gis én samlet karakter på eksamen. Delene vektes med 70 % (del 1) og 30 % (del 2).

Avsluttende karakter fastsettes når begge deler er bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

Emneansvarlig

Emnet inneholder tre temagrupper.

  • Flerspråklighet
    1. Flerspråklighetsteori
    2. Flerspråklige læringsrom, modeller og muligheter
  • Fortellinger
    1. Narrativ teori og etikk
    2. Multimodale fortellinger
    3. Eventyr
    4. Religiøse fortellinger
  • Fortellingsdidaktikk
    1. Verbal og nonverbal kommunikasjon
    2. Barns fortellinger, barn som fortellere
    3. Digitale verktøy i barnehagens praksiser
    4. Digital kompetanse knyttet til barns fortellinger og utforskning av kommunikasjonsformer og dialoger