EPN-V2

MBH4230 Ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership and Organisational Development in Early Childhood Education and Care Institutions
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Til del 1 Vurdering i praksis

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering.

;

Til del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • Fullført e-læringsmodul. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til ca. 30 timer. Gjennomføres i juni, før høstsemesteret i 3dje studieår.
  • Planlegge og gjennomføre veiledning til en gruppe 1. års-studenter i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
  • Faglig fordypningsoppgave, tema faglig ledelse og kvalitetsutvikling. Grupper 3-4 studenter. Basert på læringsutbytter i emnet velges en problemstilling. Metode for systematisk forbedringsarbeid anvende. Hovedfunn presenteres i et skriftlig sammendrag på 1500 ord (+/- 10 %). Muntlig fremlegg for medstudenter, samt medarbeidere og/eller lærer. Medstudentrespons etter gitte kriterier inngår i vurdering av arbeidskravet.

Forkunnskapskrav

Kombinert vurdering og eksamen

Del 1 Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • 4 timer

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

Læringsutbytte

Del 2 Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller;maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.

Innhold

Emnet gir oversikt over teorier knyttet til ledelse, organisasjonsbygging og utvikling- og endringsprosesser i barnehagen. Det tas utgangspunkt i et samfunn i stadig endring.

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  • Teorier og forskning om ledelsesfeltet i barnehagen
  • Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
  • Ledelse av profesjonelle lærende fellesskap
  • Ledelse av beslutningsprosesser, mål- og strategiarbeid
  • Ledelse av utviklings- og endringsprosesser i barnehagen

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/- 10 %) med omfang på 48 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.