EPN-V2

MBH4230 Ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership and Organisational Development in Early Childhood Education and Care Institutions
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Eksamen i emnet er en individuell mappe som består av to deler:

    • Arbeidskrav 1 og 2 som beskrevet ovenfor, i videreutviklet form.
    • Et skriftlig refleksjonsnotat med et omfang på 10.000–14.000 tegn inkludert mellomrom.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått/ikke bestått

  • Læringsutbytte

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Innhold

    Emnet gir oversikt over teorier knyttet til ledelse, organisasjonsbygging og utvikling- og endringsprosesser i barnehagen. Det tas utgangspunkt i et samfunn i stadig endring.

    Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

    • Teorier og forskning om ledelsesfeltet i barnehagen
    • Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
    • Ledelse av profesjonelle lærende fellesskap
    • Ledelse av beslutningsprosesser, mål- og strategiarbeid
    • Ledelse av utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Yrkeserfaring fra offentlig sektor eller velferdstjenester er en fordel.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

    • Skriftlig oppgave om lederrollen, ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Fravær utover 20 prosent , eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/- 10 %) med omfang på 48 timer.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    A - F

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.