EPN-V2

MBH4230 Leadership and Organisational Development in Early Childhood Education and Care Institutions Course description

Course name in Norwegian
Ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Barnehagens betydning for barn stiller krav til god ledelse for å kunne utvikle og sikre høy kvalitet i alle barnehager. Dagens barnehager organiseres ulikt med hensyn til størrelse, struktur og organisasjonsform. Dette krever kunnskap om ledelse og organisasjonsbygging. Sentralt i emnet er teoretiske perspektiver på ledelse, barnehagen som organisasjon, samt kunnskap om å lede medarbeidere i arbeidet med å realisere rammeplanens føringer.

Barnehageledere har ansvar for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen. Samfunnet, barnegruppen og foreldregruppen endrer seg over tid. Utvikling og endring krever kompetanse i å beskrive, analysere og tolke barnehagens praksis.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
  • har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon
  • har inngående kunnskap om arbeidslivets lov- og avtaleverk
  • kan anvende kunnskap om ledelse og organisasjon til å utvikle og lede endringsprosesser

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over teorier om ledelse
  • kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
  • kan bruke arbeidslivets lov- og avtaleverk til å analysere og forstå samspillet mellom eier, leder og medarbeidere i barnehagen
  • kan bruke relevant kunnskap for å gjennomføre et utviklingsarbeid i barnehagen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante ledelses- og profesjonsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse og organisasjonsbygging på nye områder
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet ledelse og organisasjonsbygging

Content

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal anvende spesialiserte kunnskaper hentet fra temaene i emnet.

  1. Digital produksjon i form av bildebok. Består av digital billedbok med 8 oppslag.
  2. Muntlig fremlegg for medstudenter på minimum 5 minutter pr. student.
  3. Kunstproduksjon i gruppe. Gruppen presenterer kunstproduksjonen for medstudenter (varighet på 20 min) og leder deretter en diskusjon (varighet 10 min).

Arbeidskravene gjenspeiler de praktiske sidene ved emnet, all den tid de krever at studentene skaper, utforsker og sammen reflekterer kritisk over kunst- og kulturuttrykk for, med og av barn. Det gis veiledning i produksjonsprosessene.

Dersom studenten er forhindret i å presentere lages egen avtale med emneansvarlig.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig oppgave om lederrollen, ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent , eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/- 10 %) med omfang på 48 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnekulturen
  • har inngående kunnskap om barns egne kulturelle uttrykk
  • har avansert kunnskap om barnehagens kunst- og kulturpraksiser og hvordan disse gjenspeiler samtidens barndomsforståelser
  • har inngående kunnskap om sammenhengene mellom barns lek, kunst og kultur

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet
  • kan gjennomføre og dokumentere et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid knyttet til estetiske lekprosesser i barnehagen og andre kulturarenaer for barn
  • kan formidle en omfattende tekst, kunstproduksjon og/eller en digital produksjon om barnehagens lekemiljø og/eller barnehagen som kulturarena
  • kan analysere kunst- og kulturfaglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehagens egenart og plass i samfunnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenking, pedagogisk, kunstnerisk og didaktisk utviklingsarbeid innenfor barnehagen som kulturarena
  • kan analysere relevante fagspesifikke og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til barns lek og barnehagen som kulturarena i vår samtid
  • kan formidle omfattende selvstendige arbeider

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.