Programplaner og emneplaner - Student
MBH4220 Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality and Complexity in the Everyday Life in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen.
Forkunnskapskrav
Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Et individuelt prosjekt.
- Et gruppeprosjekt.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Læringsutbytte
Alle.
Innhold
Innholdet i dette emnet omfatter kunnskap om teoretiske perspektiver ved kvalitet, kompleksiteten i hverdagsliv og barns vilkår i barnehager.
- Diskurser om barn, barndom og barnehage
- Kvalitet i barnehagen i lys av internasjonal og nasjonal forskning
- Etikk i barnehagens hverdagsliv, barnehagens verdigrunnlag, barns livskvalitet og livsmestring
- Hverdagsliv: Ulike teoretiske tilnærminger på lek, læring og omsorg
- Materialitet, kropp, sted, rom og tid
- Barnehagen som arena for barn under tre år
- Overganger og ritualer i barns hverdagsliv
- Inkludering, vennskap og samspill
Arbeids- og undervisningsformer
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Sensorordning: En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven er en bearbeidet og utvidet versjon av den godkjente skissen fra arbeidskravet. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10%) Litteraturliste kommer i tillegg.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
A - F
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.