EPN-V2

MBH4220 Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality and Complexity in the Everyday Life in Early Childhood Education
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen.

Forkunnskapskrav

Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Et individuelt prosjekt.
  • Et gruppeprosjekt.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Læringsutbytte

Alle.

Innhold

Innholdet i dette emnet omfatter kunnskap om teoretiske perspektiver ved kvalitet, kompleksiteten i hverdagsliv og barns vilkår i barnehager.

  • Diskurser om barn, barndom og barnehage
  • Kvalitet i barnehagen i lys av internasjonal og nasjonal forskning
  • Etikk i barnehagens hverdagsliv, barnehagens verdigrunnlag, barns livskvalitet og livsmestring
  • Hverdagsliv: Ulike teoretiske tilnærminger på lek, læring og omsorg
  • Materialitet, kropp, sted, rom og tid
  • Barnehagen som arena for barn under tre år
  • Overganger og ritualer i barns hverdagsliv
  • Inkludering, vennskap og samspill

Arbeids- og undervisningsformer

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Sensorordning: En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven er en bearbeidet og utvidet versjon av den godkjente skissen fra arbeidskravet. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10%) Litteraturliste kommer i tillegg.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.