Programplaner og emneplaner - Student
MBH4220 Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality and Complexity in the Everyday Life in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet Barn, kunst og kultur er et teoretisk og praktisk emne, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering.
Emnet belyser sammenhenger mellom barns lekuttrykk og andre kunst- og kulturuttrykk. Barn, kunst og kultur speiler den mangfoldige verden barn til enhver tid er en del av. Forståelser av barndom og syn på barn er en viktig del i emnet. Barn utvikler sin egen kultur gjennom møter med verden rundt hvor kultur og natur utgjør viktige bestanddeler.
Demokratisering av kunst og kultur er et viktig grunnlag for deltakelse, sameksistens og samtidig eksistens, samt for utviklingen av et barnekulturelt fortolkningsfellesskap.;Gjennom ulike tilnærminger til barnekulturbegrepet legger emnet opp til drøftinger av barnehagen som kunst- og kulturarena.
Kommunikasjon er kunstens fremste formål. Emnet gir en praktisk og teoretisk kunnskap om barns språklige uttrykk, samt håndtering av og bevissthet om det kulturelle og kunstneriske mangfoldet i et medialisert samfunn.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
After completing the course, the student is expected to have achieved advanced level in the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student will attain knowledge within:
- systems theory, systemic design and sustainability
- cybernetics and communication theory
- conversation theory
- systems dynamics and systems analysis
- game dynamics in systems
- methods for data gathering in complex settings (visual interviewing, design probes and play probes, co-design, among others)
Skills
The student is capable of:
- describing complex contexts through systems thinking as basis for design
- creating GIGA-maps
- usages of GIGA-maps as conversation, data gathering, research, analysis, and design tools
- utilizing systemic design methods for data gathering, workshop facilitation, cooperation, common analysis, data documentation, intervention and the analysis of the effect of the interventions
- documenting all findings in common visualizations and reducing data into graphs that communicate for example discussions, findings, tendencies, causality, dynamics, emergence i.a.
- creating services and products on the basis of the above mentioned skills
General competence
The student attains advanced competence in systemic design by:
- developing the ability to understand and handle complexity and systems thinking in design processes in groups with stakeholders
- holistic thinking and understanding of design projects in relation to sustainability, environmental and social megatrends, general societal contexts and dynamics, culture, politics, market, and technological contexts
- communication and cooperation by visualization, GIGA-mapping, and other types of mapping
- the capability to play a lead and cooperative role in design related projects in public and business contexts
- the ability to implement a chosen specialization as an additional approach or focus within this specific course context
Innhold
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
Arbeids- og undervisningsformer
The most important teaching and learning methods for this course are: workshops, group work, lectures, discussions (conversation theory based), studio courses and tutoring
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Formålet med arbeidskravene;er at studentene skal ta i bruk;spesialiserte kunnskaper hentet fra temaene i emnet. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Digital produksjon i form av en digital bildebok. Består av digital billedbok med åtte oppslag.
- Muntlig framlegg i gruppe basert på fagartikkel. Minimum fem minutter pr. student.
- Kunstproduksjon i gruppe. Gruppen presenterer kunstproduksjonen for medstudenter (varighet ca. 20 min) og leder deretter en diskusjon (varighet ca. 10 min).
Arbeidskravene gjenspeiler de praktiske sidene ved emnet, all den tid de krever at studentene skaper, utforsker og sammen reflekterer kritisk over kunst- og kulturuttrykk for, med og av barn. Det gis veiledning i produksjonsprosessene.
Dersom studenten er forhindret i å presentere lages egen avtale med emneansvarlig.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om minst;80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver,;etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven er en bearbeidet og utvidet versjon av den godkjente skissen fra arbeidskravet. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10%) Litteraturliste kommer i tillegg.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:
- One gigamap / systems mapping / design intervention
The examination result can be appealed.
Vurderingsuttrykk
No restrictions.
Sensorordning
Grade scale A-F.