Programplaner og emneplaner - Student
MBH4210 Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Politics, Professionalism and Early Childhood Education
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
-
Innledning
To be assessed by an internal and external examiner.
-
Forkunnskapskrav
Parallel to the increased enrolment of children under the age of three in child care, there has been an increased research-based knowledge concerning quality, everyday life, relations and activities in early years child care. The content in this course will emphasize some vital aspects of this, sometimes contradictory, knowledge.
- Quality in ECEC for children under three years in an international context
- ECEC for the youngest: A group-life
- Multiple relationships in ECEC
- Everyday situations as basis for wellbeing, togetherness and learning
- Play, learning and activities
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om barnehagen som samfunnsinstitusjon i historiske og samtidige, nasjonale og internasjonale perspektiver, og kan analysere aktuelle faglige og politiske spørsmål knyttet til barnehagen i endring.
- har inngående kunnskap om barnehagepedagogiske grunnspørsmål og kan kritisk reflektere over teoretiske begreper med relevans for barnehagepedagogiske og profesjonsrelaterte utfordringer.
- kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser og har bred kunnskap om, og evne til, kritisk refleksjon over endringsprosesser i barnehagefeltet og barnehageforskning.
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, analysere og reflektere aktuelle spørsmål/problemområder relatert til barnehagen som pedagogisk virksomhet og praksis.
- kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på barnehagepedagogiske og didaktiske grunnbegreper som lek, læring og omsorg
- kan formulere faglige resonnementer med relevans for barnehagepedagogiske utfordringer og sette dem i perspektiv.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevansen av aktuell forskning for utvikling av barnehagen som samfunnsinstitusjon, barnehagelærerprofesjonen og for sammenhengen mellom politikk og pedagogikk
- kan kritisk reflektere over faglige og etiske utfordringer med relevans for barnehagepedagogiske og didaktiske temaer
- kan bruke sine kunnskaper og kommunisere disse skriftlig og muntlig på bakgrunn av faglig integritet og etiske overveielser
-
Innhold
2.1 Vold og seksuelle overgrep
Obligatorisk undervisning
All undervisning i dette kurset er obligatorisk. Fraværsprosenten beregnes ut fra oppmøte på undervisning i kurset Vold og seksuelle overgrep.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Det er ingen arbeidskrav i 2.1.
2.2 Prosjektarbeid
Obligatorisk undervisning
All undervisning, veiledning (9 timer) samt tilstedeværelse på prosjektfremlegg er obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Fraværsprosenten som eventuelt utløser arbeidskrav, beregnes ut fra oppmøte på obligatorisk undervisning i faget Prosjektarbeid.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Underveis i prosjektperioden skal hver student levere et arbeidskrav på 400-600 ord.
Etter innlevering av prosjektrapporten, skal hver gruppe gi en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet.
I tillegg til prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen. Dette arbeidskravet leveres veileder samtidig som prosjektrapporten leveres som eksamensbesvarelse.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene vil være en kombinasjon av forelesninger og seminarer med utgangspunkt i studentenes egne tekster. Emnet legger til rette for undersøkende og drøftende læringsformer der det forutsettes studentaktiv deltakelse.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Tre tekster med utgangspunkt i kursets innhold og litteratur á 800 ord (+/- 10 %) (litteraturliste kommer i tillegg). Ytterligere presisering av tema for tekstene vil bli gitt i forbindelse med undervisningen. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på tekst. Tekstene danner grunnlag for eksamen
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
¿
-
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
-
Vurderingsuttrykk
2.1 Vold og seksuelle overgrep
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- barns opplevelse av vold og seksuelle overgrep i nære relasjoner
- hvordan vold og seksuelle overgrep påvirker barns psykiske helse
- hvordan barn husker traumatiske hendelser
- den rettslige beskyttelsen av barns integritetsvern
- vold og seksuelle overgrep sett fra sosiologiske, juridiske og psykologiske perspektiver
- kunnskap om hvordan estetiske fag kan brukes for å åpne for profesjonelle samtaler
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for, og ta i bruk, ulike perspektiver på vold og seksuelle overgrep
- finne fram til relevante rettsregler for å beskytte barn mot vold og overgrep
- samtale med barn utsatt for traumer uten uforvarende å påvirke deres minner
Generelle kompetanse
Studenten skal:
- forstå livsbetingelsene til traumatiserte barn og unge og hvilke behov de har i profesjonelle sammenhenger
2.2 Prosjektarbeid
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
- kunnskap om vitenskapsteori og prosjektmetodikk
- elementær kunnskap om samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
- kunnskap om gruppeprosesser, med vekt på samarbeid, konfliktløsning og egen innsats i prosjektgruppen
- kjennskap til sentrale norske databaser og søkekilder, samt minst én internasjonal fag- og forskningsdatabase
- kjennskap til ulike kunnskapsformer i praksis, og til hvordan kunnskap kan anvendes
- kunnskap om hvordan faglige utfordringer løses i andre land (ved prosjektperiode i utlandet)
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne planlegge og gjennomføre en prosess- og målorientert gruppeoppgave innen en bestemt tidsramme
- kunne anvende kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode i gjennomføringen av prosjekter
- kunne ta i bruk vitenskapsteori i eget prosjektarbeid
- kunne gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser relevant for prosjektets tema og problemstilling
- redegjøre for, og vise til, anvendelse av forskningsetikk i eget prosjektarbeid
- kunne delta i gruppeveiledning og bidra med egne faglige bidrag i en gruppearbeidsprosess
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- kjenne til premisser for faglig nytenkning og innovasjon
- utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og informasjon i fagdatabaser og på nettet
- utvikle kunnskap om gruppeprosesser i sosialpedagogisk arbeid ut fra teori om, og praksis med, gruppearbeid
-
Sensorordning
2.1 Vold og seksuelle overgrep
Arbeidet foregår som forelesninger, øvelser og gruppearbeid. Små grupper gir korte muntlige presentasjoner i plenum.
2.2 Prosjektarbeid
Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Arbeidet med prosjektet foregår i selvstendige grupper på fire til seks studenter. Det kan i særskilte tilfeller gis dispensasjon fra det oppsatte antall gruppemedlemmer.
Studenter som ønsker å ha prosjektperioden utenlands, søker om dette innen en gitt frist, etter oppsatte retningslinjer fra Institutt for sosialfag. Det praktiske vedrørende opptak, reisemål og opphold avklares i samarbeid med ansvarlig for internasjonalt arbeid i studieadministrasjonen. Utenlandsopphold må ha en varighet på tre måneder. Studenter som velger prosjekt i utlandet, må gjennomføre et eget feltforberedende kurs i vårsemesteret.
Gruppene blir tildelt veileder, og har ni timer obligatorisk veiledning jevnlig i løpet av perioden. Hyppighet og lengde på veiledningene avtales med veileder.
Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i prosjektarbeidet. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen på dette punktet, skal saken umiddelbart tas opp med veileder og eventuelt tas videre til emneansvarlig.
Arbeidet avsluttes med muntlig presentasjon av prosjektrapporten i plenum.