EPN-V2

MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena Emneplan

Engelsk emnenavn
Early childhood education and care as a research area
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    For å kunne bidra til å styrke barnehagefeltet er det viktig å ha kunnskaper om nyere forskning om barn og barnehager. Emnet gir en aktuell oversikt over barnehageforskning og presenterer den nyeste forskningen om barns hverdagsliv og barnehagen som organisasjon i samfunnet. Emnet tar også for seg hvordan ulike styringsdokumenter og planverk påvirker barnehagen, barna og de ansatte i barnehagen.

    Undervisningen gir innsikt i aktuelle forskningsprosjekter som er etablerte på Institutt for barnehagelærerutdanning og vil presentere prosjekter knyttet til ulike retninger innenfor barnehageforskning og kunstfaglig forskning, samt ta opp forskningsetiske problemstillinger. Samtidig knytter undervisningen prosjektene tett til hverdagen i barnehagen.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap Studenten

    • har avansert kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
    • har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
    • har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
    • har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv

    Ferdigheter Studenten

    • kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign

    Generell kompetanse Studenten

    • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
    • kan anvende kunnskaper fra norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer
  • Innhold

    Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet gir innsikt i regnskapsførers rolle og god regnskapsførerskikk, herunder utfordringer knyttet til behandling og registrering av transaksjoner og virksomhetshendelser, samt organisering og intern kontroll. I tillegg diskuteres etiske problemstillinger knyttet til regnskapsføreryrket. Vi er også innom følgende: Hvitvasking, risikoregelverk, GDPR, de mest sentrale virksomhetsrutinene, sikkerhet, kontroller i IKT-systemer og bokføringsregelverket.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave basert på arbeidskravet, omfang på 4000 ord (+/- 10 %).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/Ikke bestått

  • Sensorordning

    Regnskapsførerregelverket gir innsikt i regnskapsførers rolle og god regnskapsføringsskikk, risikostyringsforskriften, hvitvaskingsloven og personvernregler.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om de regler som regulerer rettigheter og plikter for statsautoriserte regnskapsførere, herunder profesjonsansvar og etiske retningslinjer
    • har kunnskap om regnskapsførerregelverket, det vil si regnskapsførerloven med forskrifter, god regnskapsføringsskikk og hvitvaskingsregelverket
    • kjenner til krav til regnskapsselskapets rutiner i henhold til risikostyringsforskriften og personvernregler

    Ferdigheter

    • kan drøfte og kommunisere praktiske problemstillinger i tilknytning til oppdragsgivers operasjonalisering av regnskapsrutiner, dokumentasjon, overholdelse av plikter og vurdering av risiko og vesentlighet

    Studentens læringsutbytte etter bestått emne

    Regnskapsorganisering gir innsikt i foretaksstyring, organisering og intern kontroll.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om de mest sentrale virksomhetsrutinene
    • har kunnskap til å forstå risiko og risikobasert tilnærming, både i kunders og egen virksomhet, herunder gjennomføring av risikoanalyser og risikostyring
    • kjenner til styrets, daglig leder og revisors rolle og ansvar knyttet til en virksomhet
    • kjenner til generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll, herunder tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
    • kjenner krav til sikkerhet og kontroller i IT-systemer
    • kjenner til revisors rolle og oppgaver og kan drøfte ulike roller som revisor, rådgivere, kontrollere og regnskapsfører

    Ferdigheter

    • kan foreta analyser av rutiner og intern kontroll i henhold til COSO/COSO2 eller tilsvarende og kan forslå forbedringstiltak, herunder etterlevelse av regelverk og eksterne krav for virksomheten
    • kan vurdere hensiktsmessig organisering av datafangst og regnskapsfunksjon slik at ønsket kvalitet og effektivitet sikres gjennom gode rutiner og internkontroll

    Studentens læringsutbytte etter bestått emne

    Forretningsforståelse gir oversikt i et regnskapsførerperspektiv over ulike typer av næringsvirksomhet.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om forretningsforståelse for utvalgte bransjer, herunder vesentlige inntjeningsmodeller og kan se sammenhengen mot analyse av regnskaper (regnskapsforståelse)
    • kjenner til forretningsmodeller, herunder hvilke typer avtaler som kan påvirke ulike forretningsmodeller
    • kjenner til kjennetegnene ved ulike sektorer - privat, offentlig og frivillig sektor

    Ferdigheter

    • kan vurdere sentrale virksomhetsrutiner mv. som er nødvendige for å ha kontroll på økonomien i et foretak
    • kan analysere ulike bransjer og virksomhetstyper sin innvirkning på styring og kontroll

    Generell kompetanse

    Studenten

    • er innforstått med de arbeidsoppgaver som er knyttet til å arbeide på et regnskapskontor, de utfordringer som oppstår i møte med klientene, og de lover og regler som gjelder i den forbindelse