Programplaner og emneplaner - Student
MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early childhood education and care as a research area
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
-
Innledning
For å kunne bidra til å styrke barnehagefeltet er det viktig å ha kunnskaper om nyere forskning om barn og barnehager. Emnet gir en aktuell oversikt over barnehageforskning og presenterer den nyeste forskningen om barns hverdagsliv og barnehagen som organisasjon i samfunnet. Emnet tar også for seg hvordan ulike styringsdokumenter og planverk påvirker barnehagen, barna og de ansatte i barnehagen.
Undervisningen gir innsikt i aktuelle forskningsprosjekter som er etablerte på Institutt for barnehagelærerutdanning og vil presentere prosjekter knyttet til ulike retninger innenfor barnehageforskning og kunstfaglig forskning, samt ta opp forskningsetiske problemstillinger. Samtidig knytter undervisningen prosjektene tett til hverdagen i barnehagen.
-
Læringsutbytte
Kunnskap Studenten
- har avansert kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
- har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
- har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
- har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv
Ferdigheter Studenten
- kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
Generell kompetanse Studenten
- kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
- kan anvende kunnskaper fra norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer
-
Innhold
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet gir innsikt i regnskapsførers rolle og god regnskapsførerskikk, herunder utfordringer knyttet til behandling og registrering av transaksjoner og virksomhetshendelser, samt organisering og intern kontroll. I tillegg diskuteres etiske problemstillinger knyttet til regnskapsføreryrket. Vi er også innom følgende: Hvitvasking, risikoregelverk, GDPR, de mest sentrale virksomhetsrutinene, sikkerhet, kontroller i IKT-systemer og bokføringsregelverket.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave basert på arbeidskravet, omfang på 4000 ord (+/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
-
Sensorordning
Regnskapsførerregelverket gir innsikt i regnskapsførers rolle og god regnskapsføringsskikk, risikostyringsforskriften, hvitvaskingsloven og personvernregler.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de regler som regulerer rettigheter og plikter for statsautoriserte regnskapsførere, herunder profesjonsansvar og etiske retningslinjer
- har kunnskap om regnskapsførerregelverket, det vil si regnskapsførerloven med forskrifter, god regnskapsføringsskikk og hvitvaskingsregelverket
- kjenner til krav til regnskapsselskapets rutiner i henhold til risikostyringsforskriften og personvernregler
Ferdigheter
- kan drøfte og kommunisere praktiske problemstillinger i tilknytning til oppdragsgivers operasjonalisering av regnskapsrutiner, dokumentasjon, overholdelse av plikter og vurdering av risiko og vesentlighet
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Regnskapsorganisering gir innsikt i foretaksstyring, organisering og intern kontroll.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de mest sentrale virksomhetsrutinene
- har kunnskap til å forstå risiko og risikobasert tilnærming, både i kunders og egen virksomhet, herunder gjennomføring av risikoanalyser og risikostyring
- kjenner til styrets, daglig leder og revisors rolle og ansvar knyttet til en virksomhet
- kjenner til generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll, herunder tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
- kjenner krav til sikkerhet og kontroller i IT-systemer
- kjenner til revisors rolle og oppgaver og kan drøfte ulike roller som revisor, rådgivere, kontrollere og regnskapsfører
Ferdigheter
- kan foreta analyser av rutiner og intern kontroll i henhold til COSO/COSO2 eller tilsvarende og kan forslå forbedringstiltak, herunder etterlevelse av regelverk og eksterne krav for virksomheten
- kan vurdere hensiktsmessig organisering av datafangst og regnskapsfunksjon slik at ønsket kvalitet og effektivitet sikres gjennom gode rutiner og internkontroll
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Forretningsforståelse gir oversikt i et regnskapsførerperspektiv over ulike typer av næringsvirksomhet.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forretningsforståelse for utvalgte bransjer, herunder vesentlige inntjeningsmodeller og kan se sammenhengen mot analyse av regnskaper (regnskapsforståelse)
- kjenner til forretningsmodeller, herunder hvilke typer avtaler som kan påvirke ulike forretningsmodeller
- kjenner til kjennetegnene ved ulike sektorer - privat, offentlig og frivillig sektor
Ferdigheter
- kan vurdere sentrale virksomhetsrutiner mv. som er nødvendige for å ha kontroll på økonomien i et foretak
- kan analysere ulike bransjer og virksomhetstyper sin innvirkning på styring og kontroll
Generell kompetanse
Studenten
- er innforstått med de arbeidsoppgaver som er knyttet til å arbeide på et regnskapskontor, de utfordringer som oppstår i møte med klientene, og de lover og regler som gjelder i den forbindelse