Programplaner og emneplaner - Student
MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early childhood education and care as a research area
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å kunne bidra til å styrke barnehagefeltet er det viktig å ha kunnskaper om nyere forskning om barn og barnehager. Emnet gir en aktuell oversikt over barnehageforskning og presenterer den nyeste forskningen om barns hverdagsliv og barnehagen som organisasjon i samfunnet. Emnet tar også for seg hvordan ulike styringsdokumenter og planverk påvirker barnehagen, barna og de ansatte i barnehagen.
Undervisningen gir innsikt i aktuelle forskningsprosjekter som er etablerte på Institutt for barnehagelærerutdanning og vil presentere prosjekter knyttet til ulike retninger innenfor barnehageforskning og kunstfaglig forskning, samt ta opp forskningsetiske problemstillinger. Samtidig knytter undervisningen prosjektene tett til hverdagen i barnehagen.
Læringsutbytte
Kunnskap Studenten
- har avansert kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
- har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
- har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
- har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv
Ferdigheter Studenten
- kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
Generell kompetanse Studenten
- kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
- kan anvende kunnskaper fra norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer
Innhold
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The course is taught through lectures and seminars in addition to self-study.
Vurdering og eksamen
No coursework requirements/compulsory activities.
Hjelpemidler ved eksamen
An individual written home exam over 72 hours with a scope of 7 - 9 pages. Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with.
Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.
Vurderingsuttrykk
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Sensorordning
Grade scale A-F.