Programplaner og emneplaner - Student
MBH4000 Early childhood education and care as a research area Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehagefeltet som forskningsarena
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of communication theory and different aspects of interpersonal communication and interaction
- insight into the dynamics of interpersonal interaction
- in-depth knowledge of theory, techniques and procedures for preventing and resolving conflicts
- insight into theory and key principles for conducting negotiations in an expedient manner
- insight into the preconditions for building good relations through dialogue
Skills
The student is capable of
- describing basic theories on interpersonal communication and interaction
- analysing interaction processes, recognising communication differences and using relevant strategies, methods and techniques to achieve effective communication and resolve conflicts
- analysing negotiation processes and suggesting solution-oriented strategies in such processes
Competence
The student is capable of
- applying his/her knowledge and skills to new fields to carry out advanced tasks and projects in management
- communicating with both specialists in the field and the general public about relevant issues, analyses and conclusions relating to management
- applying knowledge and skills to prepare interaction processes from a leadership perspective
Learning outcomes
Kunnskap Studenten
- har avansert kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
- har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
- har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
- har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv
Ferdigheter Studenten
- kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
Generell kompetanse Studenten
- kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
- kan anvende kunnskaper fra norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer
Content
Barnehagen er en viktig samfunnsinstitusjon som har endret seg betraktelig de siste årene. Økningen av barnehageplasser og fleksible organisasjonsformer har skapt utfordringer for barnehagefeltet. Dette har ført til at de fleste barn over ett år går nå i barnehage. Omtrent hele neste generasjons barndom er knyttet til institusjonslivet i barnehager.
- Barns hverdagsliv i barnehager
- Nyere norsk og internasjonal barnehage- og kunstfaglig forskning
- Barnehagen som institusjonsliv
- Lek og læring
- Barnehager som forskningsfelt
- Forskningsetikk
- Organisasjon og ledelse
Teaching and learning methods
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.
Course requirements
Minst to veiledninger knyttet til semesteroppgaven, individuelt eller i gruppe på ca. 10 minutter hver.
Assessment
Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave basert på arbeidskravet, omfang på 4000 ord (+/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått/Ikke bestått
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.