EPN-V2

MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena Emneplan

Engelsk emnenavn
Early childhood education and care as a research area
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å kunne bidra til å styrke barnehagefeltet er det viktig å ha kunnskaper om nyere forskning om barn og barnehager. Emnet gir en aktuell oversikt over barnehageforskning og presenterer den nyeste forskningen om barns hverdagsliv og barnehagen som organisasjon i samfunnet. Emnet tar også for seg hvordan ulike styringsdokumenter og planverk påvirker barnehagen, barna og de ansatte i barnehagen.

Undervisningen gir innsikt i aktuelle forskningsprosjekter som er etablerte på Institutt for barnehagelærerutdanning og vil presentere prosjekter knyttet til ulike retninger innenfor barnehageforskning og kunstfaglig forskning, samt ta opp forskningsetiske problemstillinger. Samtidig knytter undervisningen prosjektene tett til hverdagen i barnehagen.

Læringsutbytte

Kunnskap Studenten

  • har avansert kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
  • har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
  • har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
  • har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv

Ferdigheter Studenten

  • kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign

Generell kompetanse Studenten

  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
  • kan anvende kunnskaper fra norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer

Innhold

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The course is taught through lectures and seminars in addition to self-study.

Vurdering og eksamen

No coursework requirements/compulsory activities.

Hjelpemidler ved eksamen

An individual written home exam over 72 hours with a scope of 7 - 9 pages. Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with.

Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.

Vurderingsuttrykk

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Sensorordning

Grade scale A-F.