EPN

MBARNPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Prakisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

Forkunnskapskrav

BARNPRA10/MPBARNPRA10, Praksise studier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har inngående kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
  • har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

 

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
    • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
    • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
    • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
    • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridrisk forsvarlig
    • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling

Generell kompetanse: Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger

Innhold

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Medisinsk utstyr
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
  • Barnesykepleierens pedagogiske funksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet
  • Studenten skal levere minst én skriftlig vurdering per måned
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
    • Simulering

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av  læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

BARNPRA20 og MBARNPRA20 er 100% overlappende.

Faglig innhold er overlappende med BARNPRA2 og MBARNPRA2.