Programplaner og emneplaner - Student
MAYP4300 Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Perspective on Vocational Pedagogical Work
- Studieprogram
-
Master i yrkespedagogikk, deltid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Students will be given an introduction to the molecular and biological properties of eukaryotic cells. The course starts with an introduction to the basic principles of genetics and the structure of eukaryotic genes and genomes. The course also deals with the expression of the eukaryotic genome and techniques used in modern molecular biology.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten:
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
- har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling, og gjennom et større prosjektarbeid vise innsikt i vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag
- kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra grunnleggende forskningsmetodiske krav
- kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur
- har erfaring med etiske overveielser i forsknings- og utviklingsarbeid
- kan veilede andre i valg av forskningstilnærming og i nytenking i innovasjonsprosesser
Innhold
Grade scale A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 4 obligatory exercises/tasks (2-4 hours per exercise)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:
- delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
- levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
- levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen uten tilsyn med innlevering av et skriftlig arbeid på 30-50 sider (10 prosent avvik). Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og med normal 12 punkts skrift). Det kan søkes om å levere gruppeeksamen på inntil 2 studenter. Er MAYP4100 og MAYP4200 tidligere levert som gruppeeksamen, vil søknaden ikke innvilges. Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Ny/utsatt eksamen
- dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist. Eksamensformen er den samme som på ordinær eksamen.
Hjelpemidler til eksamen
Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.