Programplaner og emneplaner - Student
MAYP4100 Yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research and developmental work in vocational pedagogy
- Studieprogram
-
Master i yrkespedagogikk, deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen
Forkunnskapskrav
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veileders rolle og ansvar
- kunnskap om grunnleggende teori og ulike tradisjoner i veiledning
- kunnskap om betydning av relasjonsbygging - og samspillsprosesser i veiledning
- kunnskap om maktforhold i veiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser
- kan anvende veiledning i pedagogiske, didaktiske og faglige lærings- og utviklingsprosesser
- kan bruke videoobservasjon som utgangspunkt for veiledning, og som analyseverktøy av egen utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilpasse veiledning til den enkeltes behov
- kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning
Læringsutbytte
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Innhold
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen består av to deler:
Del 1: Muntlig individuelt fremlegg (presentasjon av en fagtekst), omfang: 10 - 15 minutter. Eksamensdelen vurderes til bestått/ikke bestått.
Del 2: Studentene skal bearbeide de to tekstene som de har jobbet med i løpet av semesteret og jobbe videre med dem ut fra tilbakemeldingene de har fått (tidligere versjoner av tekstene skal også legges ved i mappen). I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (omfang 700 +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen mellom 1500 og 4000 ord etter avtale med faglærer.
Eksamensdelene vektes likt, og begge deler må være bestått for å få emnet bestått.
Ny/utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, studenten tar eventuelt ny og utsatt eksamen på den delen som ikke er bestått
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
Vurdering og eksamen
Notater tilsvarende én A4 side