EPN-V2

MAYP4100 Yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and developmental work in vocational pedagogy
Studieprogram
Master i yrkespedagogikk, deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Ingen

Forkunnskapskrav

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

- kunnskap om veileders rolle og ansvar

- kunnskap om grunnleggende teori og ulike tradisjoner i veiledning

- kunnskap om betydning av relasjonsbygging - og samspillsprosesser i veiledning

- kunnskap om maktforhold i veiledning

Ferdigheter

Studenten

- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser

- kan anvende veiledning i pedagogiske, didaktiske og faglige lærings- og utviklingsprosesser

- kan bruke videoobservasjon som utgangspunkt for veiledning, og som analyseverktøy av egen utvikling

Generell kompetanse

Studenten

- kan tilpasse veiledning til den enkeltes behov

- kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning

Læringsutbytte

- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier

- arbeid i grupper

- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon

- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

Innhold

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Arbeids- og undervisningsformer

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen består av to deler:

Del 1: Muntlig individuelt fremlegg (presentasjon av en fagtekst), omfang: 10 - 15 minutter. Eksamensdelen vurderes til bestått/ikke bestått.

Del 2: Studentene skal bearbeide de to tekstene som de har jobbet med i løpet av semesteret og jobbe videre med dem ut fra tilbakemeldingene de har fått (tidligere versjoner av tekstene skal også legges ved i mappen). I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (omfang 700 +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen mellom 1500 og 4000 ord etter avtale med faglærer.

Eksamensdelene vektes likt, og begge deler må være bestått for å få emnet bestått.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, studenten tar eventuelt ny og utsatt eksamen på den delen som ikke er bestått
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen

Vurdering og eksamen

Notater tilsvarende én A4 side