Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5300 Kunnskapstranslasjon - Når forskning blir praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge Translation - When Research Becomes Practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografiMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
- kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester og likestilling for pasienter, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
- kan forklare betydningen ernæring har ved sykdom og utfordringer som kan oppstå ved feilernæring, underernæring og fedme
- kan vurdere hvordan uønskede hendelser kan oppstå, og diskutere dette opp mot kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet i sykepleiepraksis
- kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
- kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
- kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleiepraksis
- kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten og samarbeide med aktuelle profesjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og begrunne personsentrert sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
- kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
- kan anvende ulike pedagogiske metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
- kan tilpasse kommunikasjon med pasienter og pårørende utfra et kulturelt perspektiv og på tvers av språkbarrierer ved hjelp av tolk
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
- har innsikt i kvalitetsindikatorer i sykepleiepraksis
- kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
Forkunnskapskrav
Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (8 uker), her inngår simulering- og ferdighetstrening og seminar.
Læringsutbytte
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:
- Simulering- og ferdighetstrening.
- Digitalt seminar (ernæring)
Arbeids- og undervisningsformer
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ikke relevant.
Vurdering og eksamen
Bestått-Ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Vurderingsuttrykk
SYKKPRA30x og SYKPPRA30x er fullt overlappende.
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med én intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 stp overlapp med MAERGD4100 Kunnskapstranslasjon