Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5100 Helsekommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Communication
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i farmasiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografiMasterstudium i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir en innføring i programmering og statistikk.
Programmering tar sikte på å gi studenten en innføring i programmering i Python. Studentene får en innføring i programstruktur og uttrykk, variabler, tekster, operatorer, funksjoner, arrayer, bruk av løkker.
Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepet helse i lys av et kommunikasjonsteoretisk perspektiv
- kan gjøre rede for teorier og faktorer som ligger til grunn for helsekommunikasjonen
- kan forklare hvordan helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner.
- kan gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan påvirke somatikk og livserfaring, embodiment (kroppsliggjøring) og mestring
- kan gjøre rede for effektiv helsekommunikasjon med utvalgte målgrupper
- har inngående kunnskap om risikokommunikasjon og samvalg
- kan gjøre rede for hvordan kommunikasjons prosesser kan evalueres
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere og benytte relevante helsekommunikasjonsteorier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende relevant kunnskap om sammenhengen mellom psyke og soma for å oppnå kvalitet på helsekommunikasjon
- kan reflektere over og kritisk analysere egen rolle og eget ansvar i samhandling med bruker/pasient og pårørende
- kan reflektere over etiske utfordringer relatert til helsekommunikasjon
- kan anvende digital kommunikasjon på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende og tilpasse evalueringsmetoder på kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke kommunikasjon som sentralt redskap i helsearbeid
- kan praktisere tilpasset helsekommunikasjon
- kan bidra med nytenkning og innovasjon knyttet til kommunikasjon og relasjonsarbeid
- kan benytte hensiktsmessig digital kommunikasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 av 4 obligatoriske øvinger må være godkjent
Vurdering og eksamen
Individuell 4 timers skriftlig eksamen under tilsyn.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
BEPE1700: 5stp
BYPE2200: 5stp