EPN-V2

MAVIT5100 Helsekommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Communication
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i farmasi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Masterstudium i helsevitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Helsekommunikasjon omfatter all kommunikasjon om og rundt helse(n). Kunnskap om kommunikasjon er sentral i all relasjon mellom mennesker. Helserelaterte problemer oppstår, oppleves og vises gjennom kommunikasjon. Studenten skal lære seg å anvende teorier og verktøy for å bygge vurderingskompetanse, det vil si evnen å reflektere over, observere, og kommunisere om kommunikasjon, og samtidig forstå at kommunikasjon er en ferdighet. Studenten skal lære å anvende kvalitetskriterier for kommunikasjon som er tilpasset kommunikasjonens spesifikke funksjon, formål og målgruppe. Eksempler på ulike former for kommunikasjon som emnet fokuserer på er; utredning, formidling av diagnose, motivasjon, behandling, beslutningstaking, informasjon og relasjonsdanning. Å ivareta disse oppgavene krever profesjonell utøving av og deltakelse i kommunikasjon. Emnet passer for alle som jobber helsefremmende.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for begrepet helse i lys av et kommunikasjonsteoretisk perspektiv
  • kan gjøre rede for teorier og faktorer som ligger til grunn for helsekommunikasjonen
  • kan forklare hvordan helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner.
  • kan gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan påvirke somatikk og livserfaring, embodiment (kroppsliggjøring) og mestring
  • kan gjøre rede for effektiv helsekommunikasjon med utvalgte målgrupper
  • har inngående kunnskap om risikokommunikasjon og samvalg
  • kan gjøre rede for hvordan kommunikasjons prosesser kan evalueres

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og benytte relevante helsekommunikasjonsteorier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan anvende relevant kunnskap om sammenhengen mellom psyke og soma for å oppnå kvalitet på helsekommunikasjon
  • kan reflektere over og kritisk analysere egen rolle og eget ansvar i samhandling med bruker/pasient og pårørende
  • kan reflektere over etiske utfordringer relatert til helsekommunikasjon
  • kan anvende digital kommunikasjon på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan anvende og tilpasse evalueringsmetoder på kommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke kommunikasjon som sentralt redskap i helsearbeid
  • kan praktisere tilpasset helsekommunikasjon
  • kan bidra med nytenkning og innovasjon knyttet til kommunikasjon og relasjonsarbeid
  • kan benytte hensiktsmessig digital kommunikasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet består av flere e-læringsmoduler som inkluderer videoer, forelesninger og kunnskapstester som bygger på skriftlige pensum. Det arrangeres i tillegg to obligatoriske samlinger à to dager der fagstoffet presenteres i plenumsforelesninger med diskusjon. Studentene løser ulike oppgaver ved bruk av ulike innleveringsformater (video, fagtekst) og hverandrevurdering.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, i form av en skriftlig rapport. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %)

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

This course aims to provide students with an understanding of how data and statistical analysis can improve economic, managerial and business decision making. Students will learn how to develop empirical questions, collect and organize relevant quantitative data, apply appropriate statistical methods, and ultimately, make better business and policy decisions. The course will draw on a wide range of business and economic applications, such as finance, advertising, internet retailing, and human resources.

Language of instruction is English.

Sensorordning

None. 

Emneoverlapp

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • a theoretical understanding of quantitative methods for analyzing data
  • an understanding of the role of empirical evidence in evaluating economic, managerial, and business problems
  • an understanding of the strengths and weaknesses of different statistical methods 

Skills

The student can

  • formulate empirical questions
  • gather, obtain, and organize quantitative data
  • conduct statistical analysis using software
  • interpret statistical results

General competence

The student can 

  • think critically and understand the role of assumptions in arguments 
  • communicate effectively about economic, managerial, and business issues
  • develop a well-organized argument that states assumptions and hypothesis, which are supported by evidence
  • use and appropriately cite different data sources