Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4900 Livskvalitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality of Life
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk: høst og engelsk: vår (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet).
Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv, og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosialtjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helse i lys av et bærekraftig samfunn.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
- læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
- fagets historie og legitimering i videregående skole
- etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
- teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- bærekraft og økologisk perspektiv knyttet til design, arkitektur, kunst og håndverk
- opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
- vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
- diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensiale i opplæringssystemet som studieforberedende og yrkesforberedende fag
- gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
- ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Vurdering og eksamen
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Hjelpemidler ved eksamen
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
- læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
- fagets historie og legitimering i videregående skole
- etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
- teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- gjenbruk og økologiske perspektiv knyttet til design og kunsthåndverk
- opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
- vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
- diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensiale i opplæringssystemet, bl. a som allmenndannendefag og som yrkesfag
- gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
- ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Vurderingsuttrykk
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen:
- Minimum 80 % oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Individuell skriftlig oppgave (1500-2000 ord). Material- og miljølære knyttet til undervisning i fagområdet i skolen.
- Gruppeoppgave (2-4 studenter) og fremlegg med visuell presentasjon. IKT som læringsverktøy.
Emneoverlapp
Eksamen i emnet består av 2 eksamensdeler:
- Eksamensdel 1: Individuell FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige arbeidet (ca. 5000-6500 ord). Oppgaven danner basis for muntlig eksamen. Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan påklages. Eksamen teller 60 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
- Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen teller 40 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.