EPN-V2

MAVIT4800 Persontilpasset ernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Personalized Nutrition
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i farmasi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Masterstudium i helsevitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Det er i dag kjent at individer responderer ulikt på inntak av den samme maten. Denne individuelle responsen kan i stor grad forklares ut fra individets genvarianter, epigenetikk, tarmbakterier og andre miljøfaktorer. Persontilpasset ernæring er individuelle ernæringsråd tilpasset den enkelte eller til grupper av «like» individer. Ernæringsrådene er da basert på individets biologi i samspill med miljøet. Persontilpasset ernæring er et fagfelt knyttet til persontilpasset medisin, der også individuell variasjon danner grunnlaget for forebygging og behandling av sykdom. Fagfeltene er i dag i rivende utvikling grunnet teknologisk utvikling og økt molekylærbiologisk kunnskap. Dette emnet tar sikte på å gi en innføring i sentrale begreper og teknologiske metoder relatert til persontilpasset ernæring og medisin. I tillegg vil emnet gi en innsikt i hvordan persontilpasset ernæring kan bidra til å bedre helsen hos den enkelte og i samfunnet som helhet.

Forkunnskapskrav

Bestått emne

  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYPP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp. (OBS! Dette kravet gjelder fra kull 2022 i studieår 2023-2024)
  • del 1 fra SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pasientforløp ved aktuell sykdom og behandling
  • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og sykdomsrelatert underernæring
  • kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
  • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
  • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg  
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg  

Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke pasienters opplevelser og reaksjoner som utrygghet, frykt, ubehag og utmattelse
  • kan anvende kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen 
  • kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse
  • kan identifisere tegn til endringer/forverring på et tidlig tidspunkt, og iverksette nødvendige tiltak
  • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
  • kan anvende ulike tilnærminger og metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
  • kan kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelig metoder for å belyse en avgrenset problemstilling relevant for praksisstedet
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
  • kjenner til kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
  • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • kjenner til nytenkning innen e-helse, velferds- og omsorgsteknologi
  • kan reflektere over praksisstedets rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
  • kan reflektere over sammenhengen mellom pakkeforløp, pasientsikkerhet og likeverdige helsetjenester

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (7 uker), her inngår simulering- og ferdighetstrening og seminar.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Presentasjon (poster eller foredrag) av valgfritt team innen persontilpasset ernæring, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter

Vurdering og eksamen

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

Emneoverlapp

SYKKPRA30M, SYKKPRA30K, SYKPPRA30M og SYKPPRA30K er 100 % overlappende.