Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4600 Veiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision / Counselling
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på faglig veiledning både individuelt og i grupper. Emnet belyser og operasjonaliserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess. Emnet belager seg på undervisning samt hands-on veiledning (simulering), der studentene veileders i veiledningssituasjoner. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere tradisjoner, teorier, modeller og metoder i veiledning
- kan kritisk vurdere rammer og føringer for studentveiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning individuelt og i grupper
- kan anvende og kritisk vurdere sentrale veiledningsmetoder og kan reflektere over utfordringer i veiledning
- kan lede refleksjonsgrupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere aktuelle faglige og etiske problemstillinger som gjenspeiles i veiledningsprosessen
- kan kritisk reflektere over og analysere veilednings- og personlig kompetanse i egen og andres veiledning og gi konstruktive tilbakemeldinger
- kan vurdere utfordringer og muligheter til fagutvikling og forskning innenfor veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, praktiske øvelser i veiledning individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier (evt. ved bruk av digitale løsninger).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minst 80 % deltakelse i obligatoriske aktiviteter som omhandler praktiske øvelser der studenten skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning til medstudenter
- Gruppearbeid med læringsutbytter
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av en utdelt problemstilling som studentene arbeider med i løpet av emneperioden. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAPO4430 Veiledning, 10 studiepoeng.