Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality Improvement and Implementation of Evidence-based Practice
- Studieprogram
-
Videreutdanning i kardiologisk sykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Design bør omfatte en menneskesentrert tilnærming for å skape noe nytt; der både helhet og detaljer spiller sammen for å kunne gi opplevd verdi for brukere. I dette emnet fokuseres det på brukere og brukersituasjoner, og hvordan å omsette deres behov til sentrale funksjoner i selve brukeropplevelsen. Emnet hviler især på to hovedfokusområder; bærekraft og inkluderende design.;
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Bestått emne BAPD1100, BAPD1020;og BAPD1300 eller tilsvarende.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til de mest vesentlige prinsippene for universell utforming og tilsvarende, bruker/menneske-orientert design, brukermedvirkning og samskaping.
- kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design
Studenten kjenner til designmetodikk, herunder
- brukersentrert produktdesign
- divergent og konvergent tenkning
- metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
- anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre en;designprosess
- kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer,;3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og;bruk av kunnskapsdatabaser og vitenskapelige søk
- kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
- behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
- behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
- behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
- beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
- kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- kan beskrive og diskutere etiske utfordringer i møte mellom design, teknologi og samfunn innen tema om integrering, medvirkning og flerkulturelle perspektiver
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Muntlig presentasjon av et avgrenset kvalitetsforbedringsprosjekt, i gruppe på inntil 6 studenter
- Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 6 studenter
Vurdering og eksamen
Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av presentasjonsmateriell og deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
- Refleksjonsnotat.
Vurderingsuttrykk
Mappevurdering individuell eller i gruppe, med følgende mappekrav:
- Emnerapport, 20-50 A4-sider bestående av:
- prosjektbeskrivelse
- dokumentasjon av designprosess med begrunnelse av valgene som tas
- presentasjon av løsning
- Produktmodeller som viser både testing, utforskning og løsning
- Individuell del uavhengig av evt gruppeleveranse. Den individuelle delen av oppgaven kan være både teoretisk og/eller praktisk. Forventet omfang av den individuelle delen er 10 - 20 % av total arbeidsmengde i emnet. Det gis en foreløpig karakter på oppgaven med utgangspunkt i delene 1 og 2. Ved vurdering av del 3, kan den samlede karakteren justeres opp eller ned med inntil én karakter.;
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneoverlapp
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.