Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Design and Project Description
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.
Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.
Anbefalte forkunnskaper
The teaching will consist of a combination of:
- Lectures & discussions.
- Independent studies including video recordings and online exercises.
- Coursework assignments.
- Practical use of tools and software.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
- kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
- kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
- kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager for egen spesialisering
- presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
- innehatt opponentrolle, hvor det er gitt tilbakemelding til en eller flere medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i form av prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt, individuelt eller gruppe, avhengig av om masteroppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Ved gruppebesvarelse gis det samlet karakter for gruppen.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon.
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Students will learn how to build an overall strategy for building and retrofitting pipe network systems. The course will focus on technologies for infrastructure building in the ground, and as such dig and NO-dig methods and their relevance to infrastructure projects will be reviewed.
Additional emphasis will be given to coordination and optimization of ground work in typical infrastructure projects, including e.g., district heating systems, electricity supply cables, broadband, etc. Furthermore, lectures will focus on how to retrofit and adapt piping systems to sustainable surface water (rain and snowmelt water) management, also in relation to regional aspects in accordance with the 3-step strategy. Students will train on tools and methods used for life-long infrastructure management with specific emphasis on climate change impacts and environment risks; they will also develop an appreciation of that the deduction of these impacts can yield different outcomes. An emphasis will be given to develop an overall understanding of urban water infrastructure, including drinking water supply, sewage pipe network and wastewater treatment works.
The students will make use of SWMM, Mike+, Epanet, Scalgo, REN grøft or similar software in this course.
Sensorordning
On successful completion of this course the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Students will know
- how to evaluate water-, wastewater and stormwater system design to optimize, for example, manholes and overflow arrangements;
- about sustainability and Life Cycle Assessment to select the most beneficial methods for design, construction and maintenance;
- about strategies for establishing robust pipe systems requiring reduced ground work and digging trenches, developing of NO-dig methods and decision models for when to use the different methods;
- about holistic methods for ground works also in relation to non-water infrastructure (district heating, energy supplying and broadband cables).
Skills
Students will be able
- to integrate knowledge and to apply this to a range of scenarios;
- to effectively interact with project key stakeholders
- to select and design technology, processes and systems based on sound evaluation of criteria in water resource engineering;
- to collect, generate and critically analyse, information that may be uncertain or incomplete and to quantify the effect of this on problem solving, design and decision for water resource engineering.
General competence
Students can
- explore the material and energy resource efficiencyof the systems, including cables and district heating (transportation, trenches and materials);
- use advanced engineering methods for stormwater, including the three-level strategy;
- quantify the material and energy resource efficiency of processes and their impact in terms of emissions into recipient water bodies;
- select design technology, processes and systems based on sound evaluation of criteria in water system engineering.
Emneoverlapp
None.