EPN-V2

MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative and Quantitative Research Methods
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk og engelsk

Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Studentene skal lære når og hvordan man bruker kvalitative metoder som intervjuer, fokusgruppediskusjoner, deltagende observasjon og diskursanalyse.

Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet, samt forstå likheter og ulikheter mellom forskningsmetodene som separate og komplementære tilnærminger. Analyse og tolkning av data vektlegges både i forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.

Anbefalte forkunnskaper

MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
  • kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
  • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
  • kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
  • kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
  • kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
  • kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale

Generell kompetanse

Studenten

  • kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
  • kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte arbeidsformer med fokus på studentaktive læringsformer for å stimulere til livslang læring. Arbeids- og undervisningsformene omfatter fysiske og digitale forelesninger, gruppeoppgaver og øvelser på seminar, muntlig presentasjon, hverandrevurdering, øvelser og veiledning i bruk av statistikkprogram og gjennomføring av intervju/fokusgruppe, selvstendige gruppearbeider for løsning av utdelte oppgavesett og selvstudier.

De fysiske forelesningene blir gitt på norsk, for engelsktalende studenter legges det ut digitale forelesninger på engelsk. I gruppearbeid, hverandrevurdering osv. vil studentene bli delt i grupper etter språk. Mesteparten av pensum er på engelsk, men det finnes gode alternative pensumbøker på norsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Muntlig presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
  • Én hverandrevurdering av en skriftlig oppgave og /eller presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer, bestående av regne- og analyseoppgaver, tolkningsoppgaver og flervalgstest.

Eksamen gis på norsk og engelsk og kan besvares på hhv. norsk, svensk, dansk og engelsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens læreplan i musikk
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring og progresjon i musikk
  • har kunnskap om musikalsk barne- og ungdomskultur, media og teknologi og musikalsk utvikling
  • har kunnskap om musikalsk klasseledelse
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker, og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter
  • mestrer et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser til bruk i musikkundervisning
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget
  • kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
  • kan lytte aktivt til musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrument og digitale verktøy
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere