EPN-V2

MAVE3620 Dynamic structures and applications Emneplan

Engelsk emnenavn
Dynamic structures and applications
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Understanding the fundamental principles of dynamics and control that can be employed in a variety of contemporary applications is an essential skill for the modern engineer. The course provides students with theoretical knowledge and practical demonstrations across a broad range of modern dynamic systems, and the methods used in their applications.

The students will learn the principles of the electro-mechanical systems design, acquire a theoretical background for the study of the dynamics and control of robotic systems, with practical application of control loop in robotics, based on case studies and critical analysis. Embedded systems and their applications will also be discussed. When designing a dynamic structure, several advanced techniques will be considered. Therefore, this course offers the students a unique source of practical information on Mechatronics, State Machine and Sequence Diagrams, Programming and software engineering in mechatronics, Case studies of using Arduino hardware and software in dynamic structures, along with guidance on using analogue and digital signals for various applications.

Dynamic structures and applications course will also cover advances in assistive technology: from wheelchairs to exoskeletons, as well as sensors and actuators used for monitoring various parameters of the dynamic systems. Fundamental principles and case studies of systems and sensors for earthquake, or extreme dynamic loading monitoring, will be used.

The elective course is initiated provided that the number of students who choose this course is sufficient.

Anbefalte forkunnskaper

Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til tre studenter som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes. Mulighet for individuell vurdering.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.

Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Forkunnskapskrav

No prerequisites.

Læringsutbytte

I prosesser som berører bygging, drift og sanering av bygninger er det viktig å velge og handle på en slik måte at brukere og berørte ikke utsettes for fare eller ubehag. Det er derfor viktig i hele byggets levetid å ha fokus på renhold, avfallshåndtering, håndtering av farlige stoffer samt tilgang til frisk luft og rent vann.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen ut over opptakskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No requirements

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
  • inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer relatert til sanitasjon (helse, renhold og sanitærtekniske installasjoner)
  • inngående kunnskap om helse og hygiene i bygg, og anvendelsen av smittevernkjeden
  • avansert kunnskap om tiltak vedrørende miljøgifter i byggevarer, inkludert regler for substitusjon, gjenbruk og farlig byggavfall
  • avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase (Rent- og tørt byggeprosess)
  • avansert kunnskap om renholdsmetoder og innemiljø, samt behovsprøvd miljøeffektiv renhold i drift
  • avansert kunnskap om legionellasikring av varmtvann/ventilasjon
  • avansert kunnskap om korrosjon i rørsystemer, og mottiltak
  • avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
  • kunnskap om god fluiddynamisk utforming av avløpsanlegg for god selvrensing og lav støy
  • kunnskap om tiltak mot støy i vannforsynings- og avløpsrør
  • kunnskap om ekstrem nedbør og lokale tiltak for fordrøyning
  • kunnskap om prosjektering av sprinkler og øvrige slokkeanlegg

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
  • spesifisere renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
  • designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
  • bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
  • bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe hygieniske anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
  • analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
  • lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
  • designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
  • utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
  • kan prosjektere fordrøyningsløsninger som blå tak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
  • kritisk analyse av vitenskapelig litteratur, of skrive fagfellervurderinger
  • skrive faglige rapporter of presentere munlig
  • arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg

Hjelpemidler ved eksamen

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.

Vurderingsuttrykk

For the final assessment, a grade scale from A to E is used for passing (A is highest grade and E is lowest) and F for failing.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • 5 individuelle øvinger, hver 2-3 sider