EPN-V2

MATY7200 Economics Course description

Course name in Norwegian
Økonomi
Study programme
Mathematics with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Work and teaching methods include independent work, project work in groups and seminars. The seminars will focus on philosophy of science and different scientific methods and approaches. Digital learning resources will be made available to students in advance and the time they spend at the university will be used for discussion and group work.

Project work

Students work independently in groups and receive supervision in relation to the project work and how to write assignments. In part one, the students are to document a project plan through writing a project outline. In part two, the students are to carry out the project and write the bachelor thesis. The supervision is organised on the basis of the projects the students work on, and takes place partly in larger groups with presentations and discussions with peer feedback, and partly in the individual bachelor groups.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på økonomi
  • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i økonomi
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i økonomi
  • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i økonomi, i ulike yrkesfaglige program
  • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med økonomi

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
  • kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
  • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler økonomi, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
  • behersker begreper og uttrykksformer i økonomi, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i økonomi
  • kan yrkesrette undervisning som omhandler økonomi, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
  • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • gjøre rede for og kunne regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn
  • beregne inntekt, skatt og avgifter
  • vurdere forbruk og bruk av kredittkort, og reflektere over konsekvenser ved kredittlån
  • sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark
  • undersøke og vurdere valg av ulike former for lån og sparing
  • yrkesretting av oppgaver i økonomi
  • arbeid med grunnleggende ferdigheter i økonomi
  • programmering

Teaching and learning methods

Written bachelor’s thesis in groups normally comprising two students, up to 7,000 words.

Resit exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the students have the right to submit a reworked version once.

Course requirements

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Assessment

A-F.

Permitted exam materials and equipment

All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will assess at least 20% of the papers together with an internal examiner. Other exams are assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment shall benefit all students.

Grading scale

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.