Programplaner og emneplaner - Student
MATY7200 Økonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Economics
- Studieprogram
-
Matematikk med yrkesfaglig profil
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, tradisjoner og paradigmer, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktisk-estetiske fagene.
- har inngående kunnskap om ulike forskningsmetodiske perspektiv som grunnlag for analyse og refleksjon over fagområdets tradisjoner, egenart, innhold og praksis. har bred kunnskap om forskningsetikk, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktiskestetiske fagene.
- har kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering.
Ferdigheter Studenten
- kan drøfte og sammenstille ulike, relevante vitenskapelige tradisjoner og paradigmer.
- kan anvende forskningsmetoder som er relevant for fagdidaktisk forskning og det praktiskestetiske feltet, på en selvstendig måte.
- kan foreta forskningsmetodiske valg og anvende egen innsikt for å formulere faglige resonnementer.
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen.
- kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen.
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske ulike relevante, forskningsmetoder.
- kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen utdanning og praktisk-estetiske fag.
- kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
Læringsutbytte
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops samt selvstudium. Dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, drøfting i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Innhold
Sentrale temaer i emnet:
- gjøre rede for og kunne regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn
- beregne inntekt, skatt og avgifter
- vurdere forbruk og bruk av kredittkort, og reflektere over konsekvenser ved kredittlån
- sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark
- undersøke og vurdere valg av ulike former for lån og sparing
- yrkesretting av oppgaver i økonomi
- arbeid med grunnleggende ferdigheter i økonomi
- programmering
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- En muntlig presentasjon av et valgt tema fra pensum, for medstudenter og lærer. Presentasjonen utarbeides i grupper på 3-5 studenter.
- Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
MEST4320 - Prosjekt i praksis.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.