EPN-V2

MATY7200 Økonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Economics
Studieprogram
Matematikk med yrkesfaglig profil
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vektlegger forståelse av økonomi gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

Forkunnskapskrav

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for hvordan ICF kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • kjenner til hvordan smerte kan forstås som ubehagelig nociseptiv og emosjonell opplevelse
  • kan redegjøre for hvordan sensitiseringsmekanisme og emosjonelle opplevelser av smerte kan påvirke valg av behandlingstiltak
  • kjenner til forekomst av risikofaktorer for og årsaksmekanismer til MUSSP
  • har kunnskap om funksjonskartlegging på et kroppslig, personlig og sosialt nivå for pasienter med MUSSP og kan identifisere relevante miljøfaktorer
  • kan redegjøre for behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • kjenner til hvordan standardiserte målemetoder kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • har kunnskap om hvordan behandling kan tilrettelegges for å fremme pasientmedvirkning
  • har kunnskap om forebygging av MUSSP

Ferdigheter*

Studenten

  • kan gjennomføre en selvstendig undersøkelse av pasienten som ivaretar de mest sentrale problemstillingene
  • kan føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til gjeldende retningslinjer
  • kan gjennomføre behandlinger av en pasient med utgangspunkt i resultatene fra undersøkelsen og erfaringer underveis i behandlingsforløpet
  • viser empati og fremmer pasientmedvirkning i behandlingen
  • kan presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg for en gruppe medstudenter, samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
  • kan tilpasse seg gjeldende rutiner og regler for praksisavdelingen ved høyskolen

*Alle læringsutbyttene testes ut i praksisperioden og følgelig ikke i eksamen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen kommunikasjon og atferd i møte med pasienter, medstudenter og veileder

Læringsutbytte

Praksis

Innhold: Læringsutbyttene under «ferdigheter», nr. 10 - 15

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Vurdering: Veileder/faglærer vurderer alle studentene.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves minimum:

  • 90 % tilstedeværelse i praksis
  • 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening

Innhold

Sentrale temaer i emnet:

  • gjøre rede for og kunne regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn
  • beregne inntekt, skatt og avgifter
  • vurdere forbruk og bruk av kredittkort, og reflektere over konsekvenser ved kredittlån
  • sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark
  • undersøke og vurdere valg av ulike former for lån og sparing
  • yrkesretting av oppgaver i økonomi
  • arbeid med grunnleggende ferdigheter i økonomi
  • programmering

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Andreas Ytterstad

Hjelpemidler ved eksamen

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.