EPN-V2

MATY7100 Didactics of Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Matematikkdidaktikk
Study programme
Mathematics with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I dette emnet er det fokus på planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
  • har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
  • har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
  • har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
  • kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
  • kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
  • kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan legge til rette for matematiske samtaler med elever
  • kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
  • kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
  • kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • læreplananalyse
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring i matematikk
  • refleksjon og kritisk tenkning
  • matematikkdidaktiske innfallsvinkler til undervisning
  • tilpasset opplæring og differensiering
  • å samtale om matematikk
  • matematikkvansker
  • motivasjon og forståelse

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Student BEST - Better and systematic team training is a teaching program in collaboration between the nursing, radiography, bioengineering and paramedic education, specialisation in anesthesia nursing (master) at OsloMet and the medical education at University of Oslo. The learning program uses simulation in teams and is used as a training method in receiving and stabilising trauma. The main focus is communication and interaction in an interprofessional group.

 

The work requirement is in the 3rd year of study and the students will follow the prior knowledge requirement for the other courses - Passed 1 year, SYKK / SYKP-PRA20 and PRA30 - to be able to participate here.

Assessment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of skills and competence:

 

Skills

 

The student

  • can apply professional knowledge to contribute to collaboration in an interdisciplinary team

 

 

Competence

The student  

  • can assess their own professional role in an interdisciplinary context

Permitted exam materials and equipment

The teaching program lasts one week, but each student only participates for 2 days. The learning activities are carried out in interprofessional student groups and take place at the SF unit at OsloMet (students nursing Pilestredet in Pilestredet and students nursing Kjeller at Kjeller).

Grading scale

The following coursework requirement must have been approved:

  • simulation Student BEST – 2 days

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.