EPN

MASYK5950 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig empirisk forsknings- eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. To studenter kan skrive masteroppgaven sammen om felles tematikk. Innenfor et tema kan det utformes ulike problemstillinger, og temaet kan belyses ut fra ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler. Dersom to studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel.

Utarbeidelse av prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven, starter og går parallelt med metodeemner i vårsemesteret før selve masteremnet begynner i høstsemesteret.

Forkunnskapskrav

Alle øvrige obligatoriske og selvvalgte emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie og kan identifisere kliniske problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer  

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
  • kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling 

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 2 masterseminarer og tilbud om 10 timer veiledning.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra lærere er en viktig del av seminarene.

Prosjektplan har et omfang på 3000 ord (+/- 10%) og godkjennes av veileder.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer

Vurdering og eksamen

Skriftlig masteroppgave utførtes fortrinnsvis av  to studenter sammen.

Masteroppgaven kan skrives som en monografi eller artikkel.

Omfang: Monografi: Når to skriver sammen: 15000 ord (+ 25%). Når en skriver alene: 15000 ord (+/- 10 %).

Omfang: Artikkel/-ler (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift).

Oppgaven skal følge «Retningslinjer for arbeid med masteroppgave i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling».

Studenten har tilbud om 10 timer veiledning. Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.