EPN-V2

MASYK5950 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Under supervision, the students will conduct an independent empirical research or development project, or a literature study. Students will write a master's thesis on a common topic, preferably in pairs of students. Within the chosen topic, different research questions can be developed and the topic can be elucidated from various theoretical and methodological approaches. If two students work on the master's thesis together, each student's contributions must be documented. The thesis can be written as a monograph or as a scientific article.

Work on developing a project plan in preparation for the master's thesis begins and runs alongside the method courses in the spring semester, before the master's course itself starts in the autumn semester.

Required preliminary courses

Mastergrad i økonomi og administrasjon

Studentene velger studieretning tidlig i 1. semester.

Studieretningen utgjør fordypningen i studiet, og skal gjøre studenten i stand til å løse praktiske problemstillinger innenfor fagområdet i arbeidslivet. Studentene velger mellom disse tre studieretningene:

  • Finansiell økonomi
  • Strategi, organisasjon og ledelse
  • Økonomisk analyse

Merk at studieretning regnskap og revisjon har eget opptak, og kan ikke tas uten at man har søkt og fått opptak direkte til den studieretningen.

Masterprogrammet består av 120 studiepoeng fordelt på følgende måte:

  • obligatorisk(e) metodeemne(r) som angitt for hver studieretning (se nedenfor)
  • minst 40 studiepoeng innenfor valgt studieretning (30 studiepoeng for studenter med studieretning Finansiell økonomi under visse forutsetninger, se beskrivelse nedenfor, under heisemner)
  • minst 20 studiepoeng med støtteemner
  • øvrige studiepoeng velges fritt blant emner i valgt studieretning eller fra de andre studieretningene eller fra valgfrie emner, ev faglig relevante emner fra andre masterprogram (må forhåndsgodkjennes av Handelshøyskolen).
  • 30 studiepoeng masteroppgave knyttet til studieretningen

Mastergrad i regnskap og revisjon (MRR)

For studenter tatt opp til studieretning regnskap og revisjon, består masterprogrammet av 120 studiepoeng fordelt på følgende måte:

• 10 studiepoeng obligatorisk metodeemne

• 60 studiepoeng obligatoriske emner (70 for de som må ta ØARR4500 på grunn av manglende forkunnskaper)

• minst 20 studiepoeng med støtteemne (her dekker det obligatoriske emnet ØARR4600 10 av de 20 studiepoengene, se beskrivelse under studieretning)

• øvrige studiepoeng velges fritt blant emner i studieretningen eller fra de andre studieretningene eller fra valgfrie emner, ev faglig relevante emner fra andre masterprogram (må forhåndsgodkjennes av Handelshøyskolen).

  • 30 studiepoeng masteroppgave knyttet til studieretningen

Studieretningen gir den faglige dybden i mastergraden, mens støtteemnene sørger for faglig bredde, som er ett av vilkårene for å tildele sidetittelen siviløkonom.

Heisemner

Noen emner inngår både i Handelshøyskolens bachelorstudium i økonomi og administrasjon og i Handelshøyskolens masterstudium i økonomi og administrasjon, med likt eller tilnærmet samme pensum. Studenter som har noen av disse heisemnene i bachelorgraden ved OsloMet, kan ikke ta emnene ved masterstudiet.

  • ØABED4100 Valuation - Equity Research (tilsvarer ØABED3700 Valuation - Equity Research)
  • ØASØK4000 Makroøkonomisk politikk (tilsvarer ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk)
  • ØAMET4300 Matematikk (tilsvarer ØAMET2000 Matematikk II)

Overgangsordning:

  • ØABED4500 Internstyring (tilsvarte ØABED3400 Management Control Systems)
  • ØABED4200 Derivatives (tilsvarte ØABED3800 Derivatives)
  • ØABED4600 Investments (tilsvarte ØABED3500 Investments)
  • ØABED4001 Corporate Finance (tilsvarte ØABED3001)

Disse emnene organiseres ikke lengre som heisemner, men studenter som har tatt noen av disse bacheloremnene tidligere ved OsloMet, kan ikke ta det tilsvarende masteremnet.

Dersom man har 3 av heisemnene innen finans i sin bachelorgrad fra OsloMet, oppfyller man kravet til studieretningen Finansiell økonomi ved å velge masteremner i finans på totalt 30 studiepoeng.

Studieretninger - innhold

Finansiell økonomi

Følgende emner er obligatoriske:

• ØABED4001 Corporate Finance, 1. semester

• ØABED4600 Investments, 1. semester

• ØAMET4100 Økonometri, 2. semester

I tillegg må studenten velge minst to emner fra denne studieretningen. Studenten velger mellom emnene:

• ØABED4500 Internstyring, 2. semester

• ØABED4100 Valuation - Equity Research, 2. semester

• ØABED4200 Derivatives, 2. Semester

• ØABED4400 Corporate Governance, 3. semester

• ØABED4300 Risikostyring, 3. semester

For å oppfylle krav til bredde i graden, velger studenten minst 20 studiepoeng med støtteemner som ikke tilhører Finansiell økonomi.

Strategi, organisasjon og ledelse

Følgende emner er obligatoriske:

• ØAMET4000 Statistiske metoder, 1. semester

• ØAADM4000 Strategisk personalledelse, 1. semester

• ØAADM4100 Strategiutvikling, 1. semester

• ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode, 2. semester

I tillegg må studenten velge minst to emner fra denne studieretningen. Studenten velger mellom emnene:

• ØAADM4300 Arbeidsmiljø og ledelse, 2. semester

• ØABED4500 Internstyring, 2. semester

• ØAADM4200 International Strategy in a Global Economy, 3. semester

• ØAADM4400 Kunnskapsstrategi i en digital økonomi, 3. semester

• ØAADM4500 Ledelse, 3. Semester

• ØAADM4600 Verdiskapende markedsføring, 3. semester

For å oppfylle krav til bredde i graden, velger studenten minst 20 studiepoeng med støtteemner som ikke tilhører Strategi, organisasjon og ledelse.

Økonomisk analyse

Følgende emner er obligatoriske:

• ØASØK4000 Makroøkonomisk politikk, 1. semester

• ØASØK4100 Mikroøkonomi, 1. semester

• ØAMET4100 Økonometri, 2. semester

I tillegg må studenten velge minst to emner fra studieretningen. Studenten velger mellom emnene:

• ØASØK4700 Arbeidsmarkedsøkonomi, 2. semester

• ØASØK4300 Næringsøkonomi, 2. semester

• ØASØK4200 Environmental Economics, 3. semester

• ØASØK4400 Behavioral Economics, 3. semester

For å oppfylle krav til bredde i graden, velger studenten minst 20 studiepoeng med støtteemner som ikke tilhører Økonomisk analyse.

Regnskap og revisjon

Ved opptak til studieretning regnskap og revisjon - MRR er følgende emner obligatoriske:

• ØAMET4000 Statistiske metoder, 1. semester

• ØARR4000 Foretaksrett, 1. semester

• ØARR4500 Finansregnskap, 1. semester*

• ØARR4100 Årsregnskap, 2. semester

• ØARR4200 Skatterett, 2. semester

• ØARR4701 Bærekraftrapportering, 2. semester

• ØARR4400 Revisjon, 3. semester

• ØARR4600 Verdsettelse for revisorer, 3. semester (finansemne)**

Valgemne:

• ØARR4300 Offentlig regnskap, 1. semester

*) ØARR4500 Finansregnskap er obligatorisk for studenter som mangler nødvendige forkunnskaper i regnskap. Studenter med bachelorgrad i regnskap og revisjon eller annen bachelorgrad som oppfyller kravene for å søke om autorisasjon som regnskapsfører eller studenter som kan dokumentere at de har arbeidet med regnskap/revisjon i minimum 6 måneder fulltid i revisor- eller regnskapsfirma, slipper å ta emnet ØARR4500 Finansregnskap. Disse studentene kan velge to støtteemner – ett i første semester og ett i tredje semester.

*) Studenter som må ta ØARR4500 Finansregnskap i første semester har kun mulighet til å velge ett støtteemne utenfor studieretningen. Dette støtteemnet, sammen med det obligatoriske emnet ØARR4600 Verdsettelse for revisorer, oppfyller kravet om 20 studiepoeng støtteemner ettersom ØARR4600 Verdsettelse for revisorer tilhører finans.

**) Studenter med studieretning Finansiell økonomi kan ikke velge ØARR4600 som støtteemne.

Støtteemner

I tillegg til emnene innenfor studieretningen, velger studenten støtteemner. Støtteemner sørger for faglig bredde i studiet. Støtteemner velges blant emnene som tilbys i de øvrige studieretningene, og må utgjøre minst 20 studiepoeng.

Valgfrie emner

Når krav til valgt studieretning og støtteemner er oppfylt, kan øvrige emner velges fritt fra egen studieretning, en av de tre andre studieretningene eller et annet valgfritt emne, ev relevante masteremner fra andre studieprogram (må forhåndsvurderes av instituttet).

ØAMET4300 Matematikk er et valgemne som tilbys i 2. semester.

Masteroppgave

Masteroppgaven skrives innenfor ens studieretning. I 4. semester arbeider studentene med masteroppgaven, men allerede i 3. semester blir studentene tildelt veileder. Veileder tildeles på bakgrunn av tema studenten skal skrive om. For å få tildelt veileder, kreves det at første studieår (totalt 60 studiepoeng, herunder obligatoriske emner i første studieår) må være bestått. I særlige tilfeller kan det etter søknad vurderes om det er mulig å gjøre unntak dersom studenten mangler ett emne. Det vil bli foretatt en helhetsvurdering, og det vil være avgjørende hvilket emne studenten mangler.

Se masteroppgavens emneplan for mer informasjon om emnet.

Timeplan, kollisjonssikring og progresjon

Den faglige progresjonen i studiet er ivaretatt gjennom emnenes plassering i studieløpet. De obligatoriske emnene er lagt tidlig i studieløpet, og dette er emner som gir forkunnskaper for å kunne gjennomføre studieretningsemner senere i studieløpet, samt gjennomføre masteroppgaven. Det tillates normalt ikke at studenten avviker fra studiemodellen. Det vil framgå av den enkelte emneplan hvilke forkunnskaper emnet bygger på. For enkelte emner kan det være krav om at visse eksamener må være bestått før man får ta eksamen i emnet, eventuelt at det er anbefalte forkunnskaper. Dette fremgår under «forkunnskapskrav» eller “anbefalte forkunnskaper” i emneplanen.

Det vil ikke være timeplankollisjoner mellom obligatoriske emner innenfor egen studieretning, men mellom øvrige emner vil det kunne oppstå kollisjoner mellom undervisning og/eller eksamensdatoer. Før studenten velger støtteemner og valgfrie emner, må studenten undersøke timeplan- og eksamensdatokollisjoner. Dersom man velger emner som tilhører 1. og 3. semester i samme semester, må man regne med kollisjoner.

Obligatoriske emner i studieretningene tilbys hvert studieår. De valgbare emnene innen studieretningene kan alternere, slik at noen valgemner ikke nødvendigvis tilbys hvert studieår.

Innpassing av eksterne emner

Studentene kan velge å ta enkelte emner utover de obligatoriske emnene i studieretningen ved andre høgskoler eller universiteter i Norge eller ved andre masterprogram ved OsloMet. Emnene må være på masternivå. Studenter som ønsker å ta emner ved andre masterprogram, må selv undersøke mulighetene ved det aktuelle studiet.

Det er en forutsetning at emnene studenten har tatt i studieløpet tilfredsstiller kravene til minst 40 studiepoeng innen egen studieretning og minst 20 studiepoeng støtteemne. Studenten må avklare med OsloMet hvorvidt emnene kan innpasses, og om de kan inngå i studieretningen, som støtteemne, eller som det valgfrie emnet. Det valgfrie emnet trenger ikke være innenfor fagområdet økonomi og administrasjon, men må likevel være relevant for et masterstudium i økonomi og administrasjon.

Følgende emner ved OsloMet er forhåndsgodkjent og kan inngå i studieretning Strategi, organisasjon og ledelse eller som støtteemne for de som har en annen studieretning enn Strategi, organisasjon og ledelse:

  • OAS4300 Ledelse (masterstudium i offentlig administrasjon og styring). Studenter som ikke har mulighet til å ta emnet ØAADM4500 Ledelse i høstsemesteret, kan ta OAS4300 i vårsemesteret.
  • MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser (masterstudium i styring og ledelse). Emnet har avvikende semesterordning.

Det er begrenset antall plasser i emnene som er forhåndsgodkjente, og studenter som ønsker disse emnene, må kontakte studieadministrasjonen for mer informasjon om frist for påmelding. Studentene må undersøke at emnet ikke kolliderer med undervisning eller eksamen i andre emner studenten skal ha.

MSLV4700 går over to semestre, med oppstart om høsten. Studenter som ønsker dette emnet må kontakte studieadministrasjonen innen frist for valg av emner for høstsemesteret. Dersom man tildeles plass, må man undervisningsmelde seg til emnet om høsten og vurderingsmelde seg til emnet i vårsemesteret.

Det er også mulig å søke om innpassing av emner, dersom studenten tidligere har tatt emner på masternivå og forutsatt at disse ikke inngikk i bachelorgraden.

Learning outcomes

The language is normally English.

Technologies, from the stone axe to the computer, have been integral in shaping how we live, think, interact, and work. Advances in digitalization have made digital competences a significant factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. Understanding the benefits, the limitations, and the transformative power of technologies on public and private life as well as professional practice is crucial.

In this course, students will acquire the basic knowledge needed to harness the potential of digital technologies and identify opportunities to use technology to foster inclusion, active participation, and sustainability in society and the workplace. Through individual reflection, shared exploration and group discussions, students will gain awareness of how technological developments might impact their future professions, and their role as citizens in an increasingly digitalized society.

This course will provide students with the foundational knowledge and means to become a responsible agent of change in their own profession and field of study. Students will learn to recognise limitations, strengths and potentially disruptive consequences of technological innovation and grapple with the social, ethical, and political issues that arise as technology becomes both increasingly complex and essential to the function of society.

Teaching and learning methods

Det vil være muligheter for å dra på utenlandsopphold i 3. semester. Emnene ved den utenlandske utdanningsinstitusjonen må forhåndsgodkjennes, slik at det kan inngå i ens studieretning eller støtteemne for å tilfredsstille kravene.

Flere av masteremnene undervises på engelsk, og det er dermed lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra samarbeidsinstitusjoner i utlandet.

Course requirements

I flere av studiets emner inngår arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Dette kan f.eks. være tester, innleveringer, prosjektoppgaver, muntlige presentasjoner og gruppearbeid. Arbeidskravene er med på å støtte opp om emnets læringsutbytte, både ved at studentene blir trenet gjennom selve arbeidet med disse oppgavene og ved at arbeidskravene ofte sørger for at studentene tilegner seg ferdigheter og kunnskaper som ikke blir testet under selve eksamenen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.

Assessment

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge 

Upion successful completion of this course the student understands: 

  • basic concepts, mechanisms, and tools behind digitalization
  • how digitalization shapes public and private life
  • the role of technological innovation and development in equity and justice, sustainable development, and civic engagement
  • how technological infrastructures shape and support society and the welfare state.

Skills 

Upon successful completion of this course the student can: 

  • apply critical and analytical strategies to evaluate and critically discuss the possibilities and challenges of existing and potential technologies 
  • reflect on social, ethical, and political consequences of technological change
  • provide examples of local and global technological disparity, both in general terms, and in relation to their field of study
  • analyse and interpret the processes by which information and disinformation is distinguished, disseminated and used in different contexts.
  • identify and discuss central sustainability challenges with digital technologies

General Competence 

Upon successful completion of this course the student can: 

  • discuss ethical, social, and political challenges arising at the intersection of technology and society
  • understand how digitalisation and digital technologies facilitate and shape interdisciplinary collaboration
  • examine contemporary, real-world cases from multiple perspectives 
  • evaluate the potential impact of new technologies and digitalization processes on an individual and societal level
  • understand the importance of user-oriented perspectives in the use and development of technology
  • communicate concepts and models related to the use of technology in a structured manner.

Permitted exam materials and equipment

Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne og omfatter blant annet skriftlige arbeider (oppgaver), mappevurderinger, muntlige presentasjoner, hjemmeeksamen og skriftlig skoleeksamen. Det gis enten graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått, eller bestått/ikke bestått. Vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning framgår i den enkelte emneplan.

Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Eksamensoppgaven utarbeides normalt på norsk, og eksamen besvares på norsk (eventuelt dansk eller svensk). Dersom undervisningen foregår på engelsk, vil oppgaven bli utarbeidet på engelsk. Studentene vil normalt kunne velge om de da ønsker å besvare på norsk (eventuelt dansk eller svensk) eller engelsk, men ved enkelte eksamener vil det være krav om å besvare på engelsk.

Dersom man har fått ikke bestått på prosjekt-/semesteroppgave på 10 studiepoeng eller mer med egenutformet problemstilling, kan man levere omarbeidet versjon til sensur én gang dersom ikke annet fremgår av emneplanen. Ved forbedring av bestått karakter på slike oppgaver, må man derimot levere ny oppgave med ny problemstilling. For prosjekt-/semesteroppgaver som utgjør mindre enn 10 studiepoeng, må man alltid levere ny oppgave med ny problemstilling dersom du skal ta opp eksamen, også ved ikke bestått. Se forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 6-9.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler som tillates brukt under eksamen går frem av den enkelte emneplan. I emner hvor kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel, gjelder følgende regler:

• Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.

• Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.

• Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.

• Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.

• Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk eller forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.

Studenter som har behov for å bruke tospråklige ordbøker ved eksamen, må søke fakultetet om dette dersom ordbok ikke er oppført i den aktuelle emneplanen som et generelt hjelpemiddel ved eksamen. Søknadsskjema og informasjon om frister med mer vil finnes på fakultetets nettsider.

Grading scale

Krav for å bli statsautorisert revisor

De som har fått opptak til studieretning regnskap og revisjon - MRR tildeles mastergrad i regnskap og revisjon ved bestått studium. Oppnådd mastergrad i regnskap og revisjon med karakteren C eller bedre på alle eksamener som fremgår av vitnemålet på det 2-årige studiet, inkludert masteroppgaven, tilfredsstiller kravet til formell utdanning for å søke om godkjenning som statsautorisert revisor hos Finanstilsynet. Se Finanstilsynets nettsider for detaljert informasjon om karakterkrav og øvrige krav for å søke autorisasjon, samt informasjon om overgangsregler.

Det gis ikke anledning til å levere ny eller forbedret masteroppgave når masteroppgaven er bestått med karakteren E eller bedre. Se unntak i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 6-9 for studenter med profil regnskap og revisjon, som har fått vurdert masteroppgaven til D eller E. De kan levere ny masteroppgave på nytt grunnlag én gang.

Mastergrad i regnskap og revisjon på grunnlag av siviløkonomutdanning

Studenter som allerede har en mastergrad i økonomi og administrasjon kan søke om å få innpasset emner fra sin mastergrad inn i mastergraden i regnskap og revisjon. Det kan innpasses inntil 60 studiepoeng. Fagsammensetningen fra tidligere avlagt grad avgjør hvor mange studiepoeng som kan innpasses og hvor lang tid man må bruke på mastergraden i regnskap og revisjon.

Innpassing av masteroppgave fra tidligere avlagt grad i økonomi og administrasjon

For studenter som allerede har en siviløkonomutdanning, er det mulig å søke om å få innpasset tidligere avlagt masteroppgave i mastergraden i regnskap og revisjon (vedtak i universitetsstyret, sak 28-2020). Det vil foretas en faglig vurdering om tidligere masteroppgave er relevant for fagkretsen innen regnskap og revisjon.

Endringer i programplanen

Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler at studentene venter med å kjøpe lærebøker til de har fått bekreftet pensum ved undervisningsstart. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen (ny/utsatt eksamen).

Examiners

None