EPN-V2

MASYK4400 Livskvalitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality of Life
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av pasienters problemområder, i samhandling med pasienter, og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
  • har innsikt i betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer
  • har forståelse for bruk av livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå
  • har forståelse for ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning
  • har forståelse for betydningen av brukermedvirkning både i klinisk praksis og i forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
  • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
  • kan vurdere livskvalitet hos ulike pasientgrupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra klinisk praksis
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

Oppgave: Livskvalitet.

  • Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/- 10%).
  • Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e).
  • Muntlige kommentarer fra medstudenter.
  • Muntlig tilbakemelding fra lærer.

Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.

Omfang: 2500 ord (+/- 10%).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.