EPN-V2

MASYK4400 Livskvalitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality of Life
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av pasienters problemområder, i samhandling med pasienter, og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
    • har innsikt i betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer
    • har forståelse for bruk av livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå
    • har forståelse for ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning
    • har forståelse for betydningen av brukermedvirkning både i klinisk praksis og i forskning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
    • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
    • kan vurdere livskvalitet hos ulike pasientgrupper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle omfattende selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra klinisk praksis
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    Oppgave: Livskvalitet.

    • Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter.
    • Omfang: 1500 ord (+/- 10%).
    • Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e).
    • Muntlige kommentarer fra medstudenter.
    • Muntlig tilbakemelding fra lærer.

    Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.

    Omfang: 2500 ord (+/- 10%).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.