Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4400 Livskvalitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality of Life
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingEnkeltemner knyttet til Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av pasienters problemområder, i samhandling med pasienter, og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
- har innsikt i betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer
- har forståelse for bruk av livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå
- har forståelse for ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning
- har forståelse for betydningen av brukermedvirkning både i klinisk praksis og i forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
- kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
- kan vurdere livskvalitet hos ulike pasientgrupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra klinisk praksis
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Oppgave: Livskvalitet.
- Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter.
- Omfang: 1500 ord (+/- 10%).
- Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e).
- Muntlige kommentarer fra medstudenter.
- Muntlig tilbakemelding fra lærer.
Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.
Omfang: 2500 ord (+/- 10%).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.