EPN-V2

MASYK4300 Lidelse, verdighet og sårbarhet Emneplan

Engelsk emnenavn
Suffering, Dignity and Vulnerability
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter fordypning i fenomenene lidelse, verdighet og sårbarhet. Menneskelig lidelse og verdighet er grunnleggende kategorier i sykepleievitenskap og vil bidra til å forstå pasientens sårbarhet. Hensikten med emnet er at studenten skal se sammenhengen mellom lidelse, verdighet og sårbarhet, og sammenhengen mellom disse tre begrepene og andre sykepleievitenskapelige begreper. Avklaring av begrepene lidelse, verdighet og sårbarhet, teoretisk og kontekstuelt, er sentralt i emnet. Menneskesyn og helsevesenets plikt til å gi nødvendig omsorg og behandling problematiseres i forhold til lidelse, verdighet og sårbarhet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om lidelsens idé og lidelsens ulike former, nivåer og empiriske uttrykk, med spesielt fokus på eldre og pårørende
  • har avansert kunnskap om verdighetens ontologi
  • har avansert kunnskap om sårbarhet
  • har kunnskap til å analysere og fortolke institusjonelle, profesjonelle og etiske utfordringer i forhold til politiske beslutninger for å kunne løse praktiske og teoretiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om verdighetens ontologi i en klinisk kontekst
  • kan anvende kunnskap om sårbarhet spesielt relatert til eldre og andre sårbare grupper
  • kan anvende relevante metoder til å kartlegge, analysere og fortolke eldre og andre sårbare gruppers helseproblemer/lidelse og omsorgsbehov med fokus på et verdig liv
  • kan gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt med fokus på lidelse og verdighet hos sårbare pasientgrupper og deres pårørende

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid om lidelsens, verdighetens og sårbarhetens uttrykksformer hos eldre og sårbare grupper i ulike kontekster
  • kan identifisere faglige problemstillinger innen temaet og kommunisere om disse problemstillingene både med spesialister og til allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

Oppgave: Lidelse, verdighet og sårbarhet.

  • Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/- 10%).
  • Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e).
  • Muntlige kommentarer fra medstudenter.
  • Muntlig tilbakemelding fra lærer.

Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.

Omfang: 2500 ord (+/- 10%).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.