Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4300 Lidelse, verdighet og sårbarhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Suffering, Dignity and Vulnerability
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingEnkeltemner knyttet til Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter fordypning i fenomenene lidelse, verdighet og sårbarhet. Menneskelig lidelse og verdighet er grunnleggende kategorier i sykepleievitenskap og vil bidra til å forstå pasientens sårbarhet. Hensikten med emnet er at studenten skal se sammenhengen mellom lidelse, verdighet og sårbarhet, og sammenhengen mellom disse tre begrepene og andre sykepleievitenskapelige begreper. Avklaring av begrepene lidelse, verdighet og sårbarhet, teoretisk og kontekstuelt, er sentralt i emnet. Menneskesyn og helsevesenets plikt til å gi nødvendig omsorg og behandling problematiseres i forhold til lidelse, verdighet og sårbarhet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.
Læringsutbytte
I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og barndomssosiologi. Barn/unges rettigheter, med vekt på retten til deltakelse, er et særlig tema. Barns liv og deltakelse analyseres i en overordnet samfunnsmessig og sosialpolitisk kontekst. Metodologiske tilnærminger for å utforske sammenhenger mellom barns ulike hverdagslivsarenaer med sine varierte relasjoner, aktiviteter og innbyrdes forbindelser, blir presentert. Kursets pensum omfatter klassiske og nyere tekster i skandinavisk og internasjonal barneforskning.
Emnet er et samarbeid mellom ph.d.-programmet Sosialt arbeid og sosialpolitikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, HiOA, og ph.d.-programmet Hverdagslivets socialpsykologi, Universitetet i Roskilde, RUC. Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i disse programmene samt deltakere med bakgrunn fra sosialt arbeid, psykologi, andre samfunnsfag eller helsefag, som har interesse for barne- og barndomsrelaterte temaer.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om utvalgte, sentrale barneforskningstradisjoner; deres teoretiske og metodologiske aspekter
- reflektert kunnskap om barn/unges rettigheter og deltakelsesprosesser i noen av velferdsstatens profesjonsfelt
Ferdigheter
Kandidaten har
- analytisk kunnskap om ulikheter mellom barn, knyttet til kjønn, sosial klasse, etnisk tilhørighet, alder og fysisk funksjon/nedsettelse, herunder hvordan ulikheter skapes og samspiller, og hvordan de gis allmennkulturelle så vel som faglige betydninger i forståelser av barn og i profesjonelt arbeid med barn
- faglig og systematisk grunnlag for å designe og gjennomføre studier om og med barn (0 til 18 år), som direkte eller indirekte berøres av velferdsstatens ordninger
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
- delta i debatten i nasjonale og internasjonale fora
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen foregår henholdsvis på HiOA og RUC. Den er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og presentasjon av deltakernes egne prosjekter.
Vurdering og eksamen
Mellom 1. og 2. samling sender de deltakerne det er aktuelt for en skisse på maksimalt to sider, der de skisserer planlagt essay. De som ikke skal skrive essay skriver en skisse som grunnlag for diskusjon i gruppa på maksimalt to sider over aspekter ved eget prosjekt relatert til emnets innhold. Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan fravær fra undervisning kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Mangler info om sensorordning.