Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4300 Lidelse, verdighet og sårbarhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Suffering, Dignity and Vulnerability
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingEnkeltemner knyttet til Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter fordypning i fenomenene lidelse, verdighet og sårbarhet. Menneskelig lidelse og verdighet er grunnleggende kategorier i sykepleievitenskap og vil bidra til å forstå pasientens sårbarhet. Hensikten med emnet er at studenten skal se sammenhengen mellom lidelse, verdighet og sårbarhet, og sammenhengen mellom disse tre begrepene og andre sykepleievitenskapelige begreper. Avklaring av begrepene lidelse, verdighet og sårbarhet, teoretisk og kontekstuelt, er sentralt i emnet. Menneskesyn og helsevesenets plikt til å gi nødvendig omsorg og behandling problematiseres i forhold til lidelse, verdighet og sårbarhet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om lidelsens idé og lidelsens ulike former, nivåer og empiriske uttrykk, med spesielt fokus på eldre og pårørende
- har avansert kunnskap om verdighetens ontologi
- har avansert kunnskap om sårbarhet
- har kunnskap til å analysere og fortolke institusjonelle, profesjonelle og etiske utfordringer i forhold til politiske beslutninger for å kunne løse praktiske og teoretiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om verdighetens ontologi i en klinisk kontekst
- kan anvende kunnskap om sårbarhet spesielt relatert til eldre og andre sårbare grupper
- kan anvende relevante metoder til å kartlegge, analysere og fortolke eldre og andre sårbare gruppers helseproblemer/lidelse og omsorgsbehov med fokus på et verdig liv
- kan gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt med fokus på lidelse og verdighet hos sårbare pasientgrupper og deres pårørende
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid om lidelsens, verdighetens og sårbarhetens uttrykksformer hos eldre og sårbare grupper i ulike kontekster
- kan identifisere faglige problemstillinger innen temaet og kommunisere om disse problemstillingene både med spesialister og til allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Oppgave: Lidelse, verdighet og sårbarhet.
- Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter.
- Omfang: 1500 ord (+/- 10%).
- Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e).
- Muntlige kommentarer fra medstudenter.
- Muntlig tilbakemelding fra lærer.
Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.
Omfang: 2500 ord (+/- 10%).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.