EPN-V2

MASYK4070 Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods, Qualitative Approach
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i hvordan en forbereder og planlegger forskningsprosjekt ut fra rammen av kvalitative studiedesign. Studentene får mulighet til å drøfte potensielle design knyttet til eget masterprosjekt. Ulike design eksemplifiseres, og metoder som belyses er observasjon, intervju (individuelle og gruppeintervju/fokusgrupper), diskursanalyse og deltagende forskning (participatory action research). Videre gir emnet en innføring i kvalitativ metodologi slik at studentene kan lese, forstå og anvende vitenskapelige artikler.

Gjennom kritisk vurdering av forskningsresultater skal studentene opparbeide inngående kunnskap om troverdighet og gyldighet i kvalitativ forskning, samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Analyse og tolkning av data vektlegges i form av forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative studier vil belyses.

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt forkunnskap

Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før

emnestart her.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
  • kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
  • har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
  • kan presentere funn fra kvalitative studier på en systematisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvalitative design
  • kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning

Innhold

Journalism is changing and so is investigative journalism. Amongst the factors that affect investigative journalism are emerging digital media and changing technology. This course aims to encourage investigative journalism in digital times and gives students the opportunity to collaborate across borders using digital technology. A rising trend within international investigative journalism is to collaborate across borders and exchange useful information and data. Similarly, investigative journalists increasingly work in interdisciplinary teams drawing on expertise from such fields as law, economy, information technology and social science. The course seeks to deepen the understanding and knowledge of such investigative journalism.

The course will emphasize digital ways to investigate data. Students will learn principles of big data harvesting and analysis, and they will collaborate internationally with other students either on analyses of digital working methods or on doing more practical research related to investigative stories.

Another important aspect will be securing digital life and protecting sources when doing collaborative investigations across borders.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:

Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre dager.

Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

MASYK4070 og MASYD4070.