Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4000 Klinisk forskning og fagutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Clinical Research and Professional Development
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom emnet skal studenten opparbeide seg kunnskap og kompetanse i klinisk forskning og fagutvikling, herunder kritisk vurdering av sykepleiefaglig praksis. Med utgangspunkt i klinisk praksis belyses sentrale områder for sykepleieforskning, og konsekvenser av ulike kunnskapssyn og kunnskapsformer analyseres. Forholdet mellom teori og empiri utdypes og diskuteres ved å belyse ulike posisjoner innenfor vitenskap og forskning.
Studenten skal gjennom emnet tilegne seg kunnskap om hovedretninger innen kunnskapsbasert praksis, og forholdet mellom klinisk erfaring, brukermedvirkning og forskning drøftes. Det legges vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter i litteratursøk, kritisk vurdering av kilder samt akademisk skriving og argumentasjon.
Emnet tematiserer også pedagogiske og organisatoriske utfordringer knyttet til implementering av ny praksis på bakgrunn av forskning og fagutvikling. I dette inngår belysning av sentrale funksjoner som veiledning og undervisning av kollegaer og studenter, samt initiering og ledelse av faglige endringsprosesser.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sykepleie som fag og vitenskap
- har avansert kunnskap om ulike kunnskapssyn og betydningen av kontekstuelle forhold for forskning og fagutvikling
- har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis samt forståelse for de verdier og perspektiver som ligger til grunn for slik praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre systematiske litteratursøk, kritisk vurdere tilgjengelig kunnskap og anvende funnene i analyse av kliniske problemstillinger
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende kildene i faglig argumentasjon
- kan anvende kunnskap om pedagogisk tenkning i veiledning og formidling
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere, medvirke til og gjennomføre faglig endrings- og utviklingsarbeid
- kan skape engasjement for å initiere forskning og fagutvikling
- kan analysere og reflektere kritisk rundt sykepleiefaglige problemområder
- kan formidle sykepleiefaglige problemstillinger, resonnementer og konklusjoner til kolleger og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg av oppgaver og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Oppgave: Klinisk forskning og fagutvikling.
- Skriftlig oppgave i gruppe på tre til fire studenter.
- Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).
- Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e).
- Muntlige kommentarer fra medstudenter.
- Muntlig tilbakemelding fra lærer.
- Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 200 sider.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y - Vg1 yrkesfaglege program, med hovedvekt på geometri
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
- kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
- kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri
Emneoverlapp
MASYK4000 og MASYD4000 overlapper hverandre.