Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4400 Livskvalitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality of life
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling deltidEnkeltemner knyttet til Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av pasienters problemområder, i samhandling med pasienter, og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
- har innsikt i betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer
- har forståelse for bruk av livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå
- har forståelse for ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
- kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
- kan vurdere livskvalitet hos ulike pasientgrupper
Generell kompetanse:
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra klinisk praksis
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser, selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Oppgave: Livskvalitet: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter Omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
- Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
Vurdering og eksamen
Vurderingsform:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord(+/- 10 prosent).
Vurderingsuttrykk:
A-F
Sensorordning:
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Pensumliste
Settes inn av læringssenteret