EPN-V2

MASYD4060 Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods, Quantitative Approach
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Innledning

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges, de fire første er knyttet til tolking av monologer fra norsk til norsk, og de to siste er knyttet til tolking av monologer mellom norsk og tolkespråket:

    • Skriftlig analyse av en oppgitt tekst på norsk (800–1000 ord);
    • Liste over tjue tolkesymboler som studenten har tatt i bruk. Hvert tolkesymbol skal forklares.
    • Gruppearbeid hvor studentene diskuterer utviklingen av en notatteknikk mellom norsk og tolkespråk på bakgrunn av pensumlitteraturen. Gruppen skal levere ett felles refleksjonsnotat (1500-2000 ord);
    • Gjengivelse av monolog på norsk: Studenten skal på grunnlag av egne notater gjengi, på norsk, en monolog som leses på norsk (ca. 300 ord) i språklaboratoriet ved OsloMet. Notatene skal leveres inn sammen med lydopptaket.
    • Skriftlig analyse av en tekst (ca. 600 ord) som studentene selv finner på tolkespråket (500-1000 ord);
    • Skriftlig fagfellevurdering av to tolkeøvelser mellom norsk og tolkespråket (à ca. 300 ord);

    Formålet med arbeidskrav 1, 3 og 5 er å synliggjøre kunnskapen studenter har tilegnet seg fra det teoretiske pensumet. Formålet med arbeidskrav 2, 4 og 6 er å vise hvordan kunnskap fra det teoretiske pensumet anvendes i egen praksis.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Gjennom emnet skal studentene blant annet utvikle praktiske ferdigheter og språklig kompetanse knyttet til tolking av lengre sekvenser og monologer. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

    • Læringsaktiviteter på nett
    • Samlinger ved OsloMet

    Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger.

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.

  • Forkunnskapskrav

    Avsluttende vurdering består av følgende eksamen:

    Monolog norsk/tolkespråket.

    Studenten skal på grunnlag av egne notater tolke en monolog fra norsk til tolkespråket (ca. 300 ord) og en monolog fra tolkespråket til norsk (ca. 300 ord). Det gjøres opptak av studentens praktiske prøve som så sendes til intern og ekstern sensor for vurdering.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Læringsutbytte

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Innhold

    • Forskningsprosessen og forskningsetikk
    • Kvantitative forskningsdesign og -metoder
    • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data
    • Presentasjon av kvantitative data
    • Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven)

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bestått/ikke bestått.

    Vurderingskriterier

    Bestått: God prestasjon med generelt god gjengivelse. Kandidaten behersker språklige og tolketekniske ferdigheter slik at han/hun mestrer situasjonene. Kandidatens bruk av notatteknikk er gjort på en hensiktsmessig måte.

    Ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene, og kandidaten behersker ikke språklige eller tolketekniske ferdigheter, inkludert notatteknikk, i en slik grad at han/hun mestrer situasjonen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For denne eksamen består kommisjonen av tolkefaglig sensor/norsk sensor og en ekstern sensor i tolkespråket. Ekstern sensor skal fortrinnsvis ha kompetanse i både norsk og tolkespråket, men unntak for kravet om norskkompetanse kan gjøres. Notatene samles inn og vurderes av tolkefaglig sensor.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsform:

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer bestående av regneoppgaver og multiple choice-test.

    Vurderingsuttrykk:

    Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

    Hjelpemidler til eksamen:

    Klargjort kalkulator fra høgskolen er eneste hjelpemiddel på eksamen.

    Sensorordning:

    Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.

    Pensumliste

    Obligatorisk pensum

    Christoffersen, L., Johannessen, A., Tufte, P. A. & Utne, I. (2015). Forskningsmetode for sykepleierutdanningene . Oslo: Abstrakt forlag. [Kap. 14-9 ] (55 s.)

    Pallant, J. (2013). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (5. utg.). Maidenhead: McGraw-Hill. [Kap. 11-14 ] (62 s.)

    Polit, D. F. & Beck, C. T. (2017). Nursing research : Generating and assessing evidence for nursing practice(10.utg.). Philadelphia, Pa.: Wolters Kluwer Health. [Kap. 4-7, 9-19] (384 s.)

    Anbefalt pensum etter føringer fra faglærere (godkjennes av emneansvarlig)

    Til sammen ca. 200 sider.

    Aalen, O. O. & Frigessi, A. (2006). Statistiske metoder i medisin og helsefag . Oslo: Gyldendal akademisk.

    Altman, D. G. (1991). Practical statistics for medical research . London: Chapman and Hall.

    Bjørndal, A. & Hofoss, D. (2004). Statistikk for helse- og sosialfagene (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Fekjær, S. B. (2016). Statistikk i praksis . Oslo: Gyldendal akademisk.

    Fretheim, A. (Red.). (2013). Kunnskapshåndtering [temanummer]. Norsk epidemiologi, 23 (2). Hentet frahttp://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/issue/view/207

    Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2015). Slik oppsummerer vi forskning: håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten . Hentet fra http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/slik-oppsummerer-vi-forskning

    Ringdal, K. (2013). Enhet og mangfold: samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

    (Pensumliste ajour: 28.09.16 v/HRT)