Programplaner og emneplaner - Student
MASY5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master’s Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i spesialsykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studenten videreføre den kompetansen studenten har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise selvstendighet, forståelse, modning og refleksjon. Før arbeidet med masteroppgaven kan starte, må det foreligge en oppdatert og godkjent prosjektbeskrivelse.
Masteroppgaven kan være et eget forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved universitetet eller andre samarbeidende institusjoner. Oppgaven kan også være et kvalitetsarbeid i form av et kvalitetsforbedringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid. Oppgaven kan også være en litteraturstudie (tidligere systematisk oversikt) over forskning innen relevant tema, men forutsetter at minst to studenter skriver sammen.
Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er utviklet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og faglig relevante vitenskapelige tidsskriftet (fagfellevurdert). Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe.
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Skal studentene lage en litteraturstudie må masteroppgaven skrives i gruppe, på grunn av metodekrav. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve spesialsykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som spesialsykepleier.
Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet.
Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for gjeldene kull.
Forkunnskapskrav
- Godkjent prosjektbeskrivelse
-
Bestått emne:
- MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 15 stp. eller ABIO6050/MAABI4050 Vitenskapsteori og forskninsgmetode, 10 stp. og
MASY4150 Forarbeid til master i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter, 5 stp.
-
- xxxxPRA10 Praksisstudier i xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
- xxxxPRA20 Praksisstudier i xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Alle øvrige emner i studiet, teori- og praksisemner, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Læringsutbytte
Emne 2 inneholder en videreføring av de grunnleggende temaene i emne 1, samt fokusere på lesing og skriving av fagtekster og ulike digitale ressurser i opplæringen. Organisering og tilrettelegging av opplæringen og kartlegging av elevenes språkferdigheter er også viktige fagområder. Her vil en særlig se på hvilke ressurser elevene har med seg både språklig og kulturelt, og hvordan samarbeid med foreldre kan utvikles. I denne sammenhengen vil demokratiperspektiver på undervisning av flerspråklige elever tematiseres.
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak på programmet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om arbeid med lesing og skriving av fagtekster
- kunnskap om sjangerpedagogikk
- kunnskap om ulike modeller for organisering og opplæring for andrespråkselever
- kjennskap til digitale ressurser for andrespråkselever i grunnskolen
- kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for god opplæring av elever som har norsk som andrespråk
- kartlegge, analysere og vurdere andrespråkselevers muntlige og skriftlige ferdigheter
- veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter i ulike fag
- bruke relevante læreplaner for elever med norsk som andrespråk
- bruke elevenes flerspråklige kompetanse som ressurs i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere, drøfte og vurdere fagdidaktiske problemstillinger rundt andrespråkselever
- være en ressursperson i andrespråksundervisning og samarbeide med andre lærere, som for eksempel morsmålslærere og tospråklige faglærere
Vurdering og eksamen
Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevarbeider. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kollegadeling. Studenten skal legge fram et valgfritt emne fra kurset om andrespråkspedagogikk for kollegaer på skolen der studenten arbeider. I tillegg leveres en skriftlig refleksjon over dette framlegget. Omfang: 700 ord (+/-10%).
- Gjennomføre kartlegging av én eller flere elevers språkferdigheter ved hjelp av et kartleggingsverktøy. Resultatene presenteres muntlig for medstudenter på samling.
- Vurdering av en digital læringsressurs i gruppe. Formålet er å kunne bruke og vurdere ulike digitale ressurser. Resultatet skal deles med medstudentene i OsloMets digitale læringsplattform.
- En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + ev. annen relevant litteratur. Deretter drøftes erfaringene i en felles skriftlig fagartikkel. Omfang: 2000-3000 ord.
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.
Vurderingsuttrykk
Individuell muntlig eksamen på om lag 25 minutter. En forberedt og en uforberedt del.
Muntlig eksamen blir avholdt på OsloMet.
Ny og utsatt eksamen
Se programplanen.
Sensorordning
Egne notater til den forberedte delen, ingen hjelpemidler til den uforberedte delen