EPN-V2

MASY4150 Forarbeid til master i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparation for Master in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er for studenter som har fått fritak for deler av MASY4050 Vitenskapsteori, forskninsmetode og kvalytetsarbeid, 15. stp. Studentene mangler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen kvalitetsarbeid og pasientsikkerhet.

Forkunnskapskrav

Structures are often subjected to dynamic loads during their lifetime. This course aims to equip students with knowledge in structural dynamics, with particular emphasis on the building and bridge structures. The course is intended to provide necessary knowledge to determine the structural response to dynamic loads. Topics include single-degree-of-freedom (SDOF) systems, response to harmonic loading, response to impulsive transient loading, numerical integration, element stiffness, mass and damping matrices, multi-degree-of-freedom (MDOF) systems, damping, and eigenvalue problems. Theoretical knowledge on structural dynamics will be supplemented by its application on different structural engineering problems such as vibration control, system identification, earthquake response.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger
  • kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av spesialsykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student has:

  • knowledge to establish equation of motion for SDOF and MDOF systems
  • knowledge to model structural damping
  • knowledge to compute the key-concepts related to structural dynamics, such as natural frequencies, mode shapes, damping and vibration characteristics of structures.
  • in-dept knowledge about the assumptions and limitations of the structural dynamics theory.

Skills:

The student

  • is capable of recognizing physical phenomenon in the context of structural vibration
  • can formulate the equation of motion for dynamics analysis of structures
  • can establish necessary matrices for the equation of motion, stiffness, mass and damping matrix
  • can calculate response from harmonic and transient loads
  • can use computer programming tools (e.g. Matlab) to perform modelling and dynamic analysis of simple structural systems
  • can conduct dynamic analysis using commercially available software.

General Competence:

The student is able to:

  • design structures with the consideration of structural dynamics.
  • solve engineering problems in the context of structural dynamics
  • assess the need for dynamic analysis in structural design
  • characterize the dynamic properties of a structure such as natural periods and mode shapes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None

Vurdering og eksamen

1) Individual written exam under supervision (three hours), weighted 60 %.

2) Project report prepared in groups of 1-2 students, approx. 20-30 pages, weighted 40 %.

The exam can be appealed.

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course. In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the result cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Assessment parts:

1) Written Exam: All printed and written aids and a calculator that cannot be used to communicate with others. Excel will be avaliable during the exam.

2) Project Report: All aids are permitted.

Vurderingsuttrykk

Graded scale A-F.

Sensorordning

Emrah Erduran

Emneoverlapp

No formal requirements over and above the admission requirements.